پیچ و مهره شیروانی

پیچ و مهره شیروانی نوع خاصی از اتصالات در صنعت ساخت و سازه هستند که از فولاد و استیل ساخته می شوند. این پیچ ها ظاهری متمایز از پیچ های معمولی دارند. مشخصه بارز آنها، انتهای مته مانند و سر پیچ به شکل بکس و پیچ گوشتی خور است که به دو صورت دوسو یا چهارسو ساخته می شوند.

امروزه، پیچ و مهره شیروانی پیچ گوشتی خور (دوسو) از محبوبیت بیشتری برخوردارند، زیرا کاربرد گسترده تری در صنعت ساخت و ساز دارند. این نوع پیچ ها از اهمیت ویژه ای در این صنعت برخوردارند.

پیچ و مهره شیروانی در دو نوع چینی و تایوانی تولید می شوند. نمونه های چینی این پیچ ها از کیفیت پایین تری نسبت به نوع تایوانی آنها برخوردارند.

علاوه بر این، پیچ و مهره شیروانی به دو دسته ساده و مته ای تقسیم می شوند. نوع ساده ظاهری همانند پیچ های خودکار دارد و نوک آنها تیز است. در مقابل، پیچ های سرمته ای ظاهری کاملاً متفاوت دارند؛ انتهای آنها به شکل مته است و یک واشر فلزی زیر سر پیچ قرار دارد. همچنین فاصله دندانه های آنها یک میلیمتر بیشتر از پیچ های معمولی است.

برای خرید پیچ شیروانی با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

فرآیند تولید پیچ و مهره شیروانی

پیچ و مهره شیروانی معمولا از ترکیبی از مواد مختلف ساخته می شوند تا مقاومت و دوام بالایی داشته باشند. برای ساخت این پیچ ها، از کروم و نیکل استفاده می شود زیرا این دو عنصر در برابر عوامل اکسید کننده بسیار مقاوم هستند. این مواد همراه با فلزات دیگری مانند روی و رودیوم در دمای 260 درجه سانتیگراد ترکیب می شوند تا پیچ و مهره شیروانی  را تشکیل دهند. برای افزایش مقاومت بیشتر، گاهی یک لایه فلز گالوانیزه نیز به آنها اضافه می شود.

پیچ و مهره شیروانی ساخته شده از این طریق، در برابر عواملی مانند رطوبت، بارندگی و گردوغبار بسیار مقاوم بوده و از نفوذ آب به سطوح زیرین جلوگیری می کنند

همچنین جهت خرید پیچ سنگ شکن میتوانید به این صفحه مراجعه نمایید و با انواع پیچ سنگ شکن آشنا شوید.

انواع پیچ شیروانی

  1. پیچ سرمته ای شیروانی
  2. پیچ سرمته ای واشردار
  3. پیچ سرمته ای سرتخت
  4. پیچ و مهره شیروانی نوک مته ای بکسی
  5. پیچ و مهره شیروانی نوک تیز
  6. پیچ و مهره شیروانی چهارسو سرمته ای
پیچ و مهره شیروانی

پیچ سرمته ای شیروانی

پیچ های سرمته ای شیروانی از آلیاژ گرم ساخته شده و ظاهری مشابه به پیچ های خودکار دارند. این پیچ ها در ضخامت 6 میلی متر و طول 1.5 تا 15 سانتی متر تولید می شوند؛ آنها به شکل بکسی و پیچ گوشتی خور هستند و در مقابل گردوغبار و رطوبت مقاومت بالایی دارند. برای باز و بسته کردن این پیچ ها، معمولا از آچار و پیچ گوشتی (دوسو و چهارسو) استفاده می کنند. همچنین، نصب این پیچ ها روی فلز یا دیوار نیازی به دریل ندارد، زیرا خود پیچ می تواند سطح زیرین خود را سوراخ کرده و فرو برود.

پیچ سرمته ای واشر دار

این پیچ ها در ضخامت 4.2 میلی متر و طول 1.2 تا 10 سانتی متر تولید می شوند. زیر گل خود، یک واشر از جنس فلز دارند که باعث بالا رفتن مقاومت پیچ می شود. برای باز و بسته کردن این پیچ ها، از پیچ گوشتی های دوسو و چهارسو استفاده می کنند.

پیچ سرمته ای سرتخت

این پیچ ها در ضخامت 3.5 تا 4.8 میلی متر و طول 1.2 تا 10 سانتی متر تولید می شوند. آنها بیشتر در سازه هایی که می خواهند اتصالات خود را مخفی نگاه دارند، استفاده می شوند، زیرا قسمت گل این پیچ ها کاملا درون کار قرار می گیرند.

با مراجعه به این صفحه میتوانید اطلاعات کاملی در مورد کرپی الواتور کسب نمایید.

پیچ نوک مته ای بوکسی

این پیچ ها در صنایع ساخت و ساز برای اتصال سازه های فلزی، شیروانی ها و غیره استفاده می شوند. گل این پیچ ها به شکل شش ضلعی است و توسط آچار و پیچ گوشتی باز و بسته می شود.

پیچ نوک تیز

این پیچ ها از جنس گالوانیزه سرد ساخته شده که باعث بالا رفتن مقاومت آنها در برابر باران، گردوغبار و غیره می شود. بنابراین، بیشتر در شمال کشور کاربرد دارند و برای اتصال صفحات گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرند.

پیچ و مهره چهارسو سرمته ای

این پیچ ها نیز از جنس گالوانیزه سرد ساخته شده و برای اتصال سطوح مختلف به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. برای باز و بسته کردن این پیچ ها، از پیچ گوشتی های چهارسو استفاده می کنند.

تنوع کاربردهای پیچ و مهره شیروانی

  1. این پیچ ها کاربردهای گسترده ای در صنایع ساختمانی دارند، از جمله نصب سقف های شیروانی، سقف سوله ها و دیگر سازه های مشابه.
  2. همچنین برای نصب دیوارهای کاذب و انواع ساندویچ پنل ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. در صنعت کانکس سازی، خانه های پیش ساخته و نصب پنل های سقفی نیز کاربرد دارند.
  4. برای نصب انواع ورق های گالوانیزه تا ضخامت 6 میلیمتر به یکدیگر استفاده می شوند.
  5. ساخت نرده های فلزی از دیگر کاربردهای این پیچ ها است.
  6. همچنین برای نصب انواع شادولاین، ذوزنقه، طرح سفال و موارد مشابه به کار می روند.

مزایای استفاده از پیچ و مهره شیروانی

  • حمل و نقل آسان و نصب راحت آن ها
  • عدم نیاز به دریل کاری و رول پلاک
  • مقاومت در برابر اکسید شدن
  • قیمت مناسب

نکاتی هنگام خرید پیچ شیروانی

هنگام خرید پیچ و مهره شیروانی  باید به چند نکته مهم توجه کرد:

  1. مقاومت پیچ در برابر شرایط محیطی متفاوت بسته به نوع آبکاری آن است.
  2. کیفیت دنده های پیچ باید کاملا سالم، صیقلی، تیز و بدون هرگونه فرورفتگی باشد.
  3. کیفیت گل و قسمت آچارخور نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به صورت کامل برجسته و بدون هرگونه فرورفتگی یا برآمدگی باشد.
  4. پیچ و مهره شیروانی باید دارای استاندارد ISO 1584 و DIN 7504 باشند.

عوامل موثر بر قیمت پیچ و مهره شیروانی عبارتند از :

  1. جنس پیچ (سرمته ای، سرتخت، نوک تیز و غیره)
  2. ابعاد پیچ
  3. پوشش یا آبکاری پیچ
  4. طول قسمت رزوه شده پیچ

امروزه بیشتر پیچ و مهره شیروانی مورد نیاز ایران از چین و تایوان تامین می شود، هرچند معمولا پیچ های تایوانی از کیفیت بهتری برخوردارند.