پیچ و مهره

از انواع پیچ و مهره برای اتصال غیردائمی در بسیاری از صنایع و منازل استفاده می‌شود. خرید پیچ و مهره مناسب، با سطح آگاهی خریدار از انواع پیچ و مهره، مشخصات، گرید و استانداردهای پیچ و مهره بستگی دارد. با توجه به محلی که قصد استفاده از پیچ و مهره را دارید و آگاهی از تمام نکات مهم در هنگام انتخاب پیچ و مهره می‌توانید خریدی آگاهانه و مرغوب انجام دهید. تمام این نکات را به‌صورت کامل و جامع در ادامه بررسی خواهیم کرد.

پیچ چیست؟

پیچ نوعی ماشین ساده و به شکل استوانه‌ای و رزوه دار است و روی بدنه آن شیارهایی مارپیچ وجود دارد. پیچ‌ها دارای دو بخش سر و بدنه هستند که قطر قسمت سر در پیچ، بیشتر از بدنه است. برای اتصال پیچ به سطوح موردنظر، باید از ابزارهایی مانند آچار یا پیچ‌گوشتی کمک گرفت.

مهره چیست؟

برای اتصال محکم‌تر پیچ‌ها از مهره‌ها استفاده می‌شود. مهره، جسمی حلقه‌ای شکل است که درون آن رزوه شده است و این رزوه باید با رزوه پیچ متناسب باشد تا پیچ درون مهره به‌خوبی چفت شود.

نام‌گذاری پیچ و مهره

تنوع پیچ و مهره به حدی زیاد است که تشخیص آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و در برخی از موارد نیاز به بررسی‌های دقیق دارد؛ اما با نام‌گذاری پیچ و مهره بر طبق استانداردهای جهانی سعی شده تا روند تشخیص پیچ و مهره آسان‌تر شود. در نام‌گذاری پیچ و مهره از دو روش اساسی استفاده می‌شود تا با نامیدن اسم آن‌ها، متوجه نوع پیچ و مهره شویم.

نام‌گذاری پیچ و مهره بر اساس شکل ظاهری

زمانی که پیچ و مهره را بر طبق فرم ظاهری آن‌ها نام‌گذاری می‌کنند به‌راحتی می‌توان متوجه نوع پیچ و مهره شد. پیچ شش‌گوش، پیچ چشمی، مهره سربسته، مهره چهارگوش و… برخی از نام‌گذاری‌هایی هستند که بر اساس شکل ظاهری پیچ و مهره انجام شده‌اند.

نام‌گذاری پیچ و مهره بر اساس کاربرد آن‌ها

نوع دیگر نام‌گذاری بر اساس محلی است که از پیچ و مهره استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال مهره جوشی، مهره‌ای است که در محل نصب جوش می‌دهیم. مهره قفلی، پیچ خودکار و… برخی دیگر از نام‌گذاری‌هایی است که بر اساس کاربرد پیچ و مهره صورت گرفته است.

انواع پیچ و مهره و ویژگی‌های آن

انواع پیچ و مهره بسیار متنوع هستند و در اکثر صنایع از آن‌ها استفاده می‌شود. با توجه به نوع پیچ و مهره می‌توان انتظار کاربرد و ویژگی‌های متفاوتی را از آن‌ها داشت. ویژگی‌های پیچ و مهره به انواع آن‌ها بستگی دارد.

انواع پیچ

پیچ‌ها بسیار متنوع هستند و هرکدام از آن‌ها کاربردهای خاصی را دارند. پیچ خودکار، پیچ آلن، پیچ سرمته، پیچ استوانه، پیچ چوب، پیچ خشکه، پیچ ام دی اف، پیچ خروسکی، پیچ مغزی و… برخی از مهم‌ترین انواع پیچ‌ها هستند.

انواع مهره‌ها

مهره‌ها انواع مختلفی دارند که در شکل و اندازه باهم متفاوت هستند. البته انتخاب مهره به اندازه و شکل پیچ بستگی دارد. مهره کوپلینگ، مهره واشر دار، مهره شیاردار، مهره چهارگوش و شش‌گوش، مهره چرخ، مهره ماشین، مهره بالدار، مهره سربسته، مهره کی (K Lock Nut)، مهره چشمی، مهره تی (Tee Nut)، مهره خروسکی، مهره کاسه‌نمدی و… از مهم‌ترین انواع مهره‌ها هستند.

استانداردهای پیچ و مهره

در هنگام خرید پیچ و مهره باید با استانداردهای پیچ و مهره آشنا باشید تا بتوانید خرید درستی انجام دهید. استاندارهای مختلفی برای پیچ و مهره وجود دارد که به ویژگی‌های مختلف پیچ و مهره اشاره می‌کنند. نهادهایی که این استانداردها را تعیین می‌کنند را در ادامه به‌اختصار معرفی می‌کنیم.

استاندارد ISO: استانداردهای ایزو معمولاً بر روی پیچ و مهره به‌صورت یک عدد و با علامت ایزو ثبت می‌شود تا اطلاعات دقیق‌تری از پیچ و مهره و کیفیت آن‌ها ارائه شود.

استاندارد DIN: این استاندارها توسط کشور آلمان صادر می‌شوند و بسیار پرکاربرد هستند. در استاندارد DIN در کنار کلمه DIN یک عدد قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده استحکام و مقاومت انواع پیچ و مهره‌ها و اطلاعات دقیق‌تر از آن‌ها است.

استاندارد ASTM: این نوع از استاندارد پیچ و مهره بر میزان سختی، استحکام، نقطه ذوب و… متمرکز است و برای انواع پیچ و مهره‌ها ارائه می‌شود.

استاندارد ANSI، استاندارد BS، استاندارد ASME، استاندارد EN برخی دیگر از استانداردهای پیچ و مهره هستند که در این صنعت به کار می‌روند.

کاربردهای پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها در اکثر صنایع برای اتصال قطعات، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند و به اجرای کارها سرعت می‌بخشند. از پیچ و مهره در ساخت ساختمان‌ها، پل‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع خودروسازی و بسیاری از صنایع دیگر استفاده می‌شود.

جنس و متریال پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها با توجه به کاربردی که دارند از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند. جنس و متریال پیچ و مهره معمولاً از موادی مانند آلومینیوم، فولاد، تیتانیوم، آلیاژ مس، برنج و استیل است.

گریدهای پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها به‌وسیله موادی با گریدهای مختلف، تولید می‌شوند. کیفیت و میزان مواد اولیه به‌کاررفته در پیچ و مهره، میزان نیروی کششی که پیچ و مهره قبل از شکستن می‌توانند تحمل کنند را مشخص می‌کنند. همچنین گریدهای پیچ و مهره نوع ابزار مناسب برای محکم کردن پیچ و مهره و روش بستن آن‌ها را نیز مشخص می‌کنند. این گرید‌ها بر روی سرپیچ با استفاده از خطوط برجسته یا اعداد برجسته نشان داده می‌شوند.

انواع پوشش پیچ و مهره

پوشش پیچ و مهره با توجه به شرایط آب‌وهوایی و همچنین کاربرد آن‌ها، متفاوت است. برخی از این پوشش‌ها برای افزایش مقاومت پیچ و مهره در برابر خوردگی کاربرد دارند و برخی دیگر از پوشش‌ها بیشتر جنبه تزئینی و رنگارنگ دارند. پوشش‌های گالوانیزه سرد، گالوانیزه داغ، کادیوم، روی و… برای افزایش مقاومت پیچ و مهره به کار می‌روند.

نحوه انتخاب پیچ و مهره مناسب

برای انتخاب پیچ و مهره مناسب در قدم اول باید با انواع پیچ و مهره، گرید پیچ و مهره و استانداردهای پیچ و مهره آشنا باشید. ابعاد پیچ و مهره که بر اساس قطر خارجی و طول آن‌ها مشخص می‌شود را باید متناسب با محلی که قصد استفاده از آن را دارید، انتخاب کنید. اگر در محلی که قصد استفاده از پیچ و مهره را دارید، رطوبت و مواد خورنده وجود دارد حتماً از روکش‌های پیچ و مهره بسیار مقاوم استفاده کنید.

سختی سنجی پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها برای انواع مصارف خانگی و صنعتی استفاده می‌شوند و در برخی از کاربردهای صنعتی نقشی بسیار مهم و حیاتی را دارند؛ به همین علت نیاز است تا با روش‌های متنوعی که هر مجموعه صنعتی برای اندازه‌گیری سختی پیچ و مهره استفاده می‌کنند، سختی سنجی آن‌ها انجام شود. برخی از روش‌های سختی سنجی پیچ و مهره عبارت‌اند از روش راکول، روش برینل و روش ویکرز که با استفاده از قطعات مختلف و اعمال نیروهای متفاوت به پیچ و مهره، سختی آن‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهند. این آزمایش‌ها خیال مصرف‌کننده را در هنگام کار با پیچ و مهره راحت می‌کند و برای صنایع حساس بسیار مهم است که سختی پیچ و مهره بالا باشد.

تولید پیچ و مهره

دو روش بدون برش و ماشین‌کاری برای تولید پیچ و مهره استفاده می‌شود. در روش بدون برش، تولید پیچ و مهره‌ها به روش سرد یا گرم انجام می‌شود. روش سرد روشی اقتصادی است که برای تولید در حجم بالا بسیار مناسب است. از روش گرم تولید پیچ و مهره برای پیچ‌هایی که قطر یا ارتفاع زیاد دارند، معمولاً استفاده می‌شود.

قیمت پیچ و مهره

قیمت پیچ و مهره بستگی به برند سازنده، ابعاد پیچ و مهره، گرید پیچ و مهره، تعداد سفارش و… دارد؛ به همین علت قیمت پیچ و مهره با سفارش مشتری رابطه مستقیم دارد. پیچ و مهره‌های که از تیتانیوم ساخته شده‌اند، نسبت به جنس فولاد و استیل گران‌تر هستند. برای اطلاع دقیق از قیمت پیچ و مهره با کارشناسان پایا پیچ در ارتباط باشید.

راهنمای خرید پیچ و مهره

در این راهنمای خرید پیچ و مهره، تمام نکاتی که در هنگام خرید پیچ و مهره باید توجه داشت را بررسی کردیم. قبل از خرید پیچ و مهره حتماً این راهنما را مجدد بررسی کنید. با مدنظر قرار دادن این نکات، حتماً بهترین خرید را انجام خواهید داد.

سفارش پیچ و مهره

پایا پیچ با بیش از دو دهه فعالیت درزمینهٔ تولید و تأمین انواع پیچ و مهره با به‌کارگیری گروه فنی مهندسی مجرب فعالیت خود را از سال 1374 آغاز کرده است. تجربه و سابقه پایا پیچ نشان از کیفیت و اعتماد بالای مشتریان به این برند است که این مجموعه صنعتی توانسته است تا امروز به فعالیت خود ادامه دهد. برای سفارش پیچ و مهره می‌توانید از طریق تماس تلفنی و یا به‌صورت ثبت سفارش آنلاین در سایت، خریداری نمایید.

کلام پایانی

در هنگام خرید پیچ و مهره باید به نکات مختلفی توجه کرد تا بتوان پیچ و مهره مرغوب و با قیمت مناسب خریداری کرد. بدون شک خرید از یک فروشنده معتبر و باتجربه که مشاوره‌های رایگان در حین خرید ارائه می‌دهند، به شما در انتخاب بهترین پیچ و مهره کمک خواهد کرد. کارشناسان پایا پیچ به‌صورت 24 ساعته آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *