انواع پیچ بی سر

پیچ بی سر یک شکل استوانه‌ای دارد که از ابتدای آن رزوه شروع می‌شود و تا انتها به پایان می‌رسد. بقیه قسمت استوانه‌ای این پیچ بدون رزوه است. در بالای آن یک سطح صاف وجود دارد که یک شیار روی آن قرار دارد و این امکان را فراهم می‌کند که از پیچ‌های گوشتی تخت استفاده شود. به طور معمول، این نوع پیچ برای اتصال دو جسم به یکدیگر استفاده می‌شود. با قرار دادن پیچ در سوراخ، دو جسم به یکدیگر محکماً متصل می‌شوند و یک اتصال قوی ایجاد می‌شود. در بسیاری از موارد، می‌تواند جایگزین پیچ و رولپلاک شود. برای ساخت این نوع پیچ‌ها، عمدتاً از آلیاژ برنج و فولاد استفاده می‌شود. برای خرید این پیچ، بهتر است به استاندارد DIN 417 توجه کنید.

پیچ Slotted Set Screw partially threaded

این نوع پیچ بی سر یک استوانه است که بخشی از آن دارای رزوه و بخش دیگر آن ساده است. در ابتدای بخش ساده، یک سطح صاف وجود دارد که دارای یک شیار است و برای باز و بسته کردن پیچ استفاده می‌شود. بخش دارای رزوه وارد سوراخ می‌شود و بخش بدون رزوه به صورت بیرونی باقی می‌ماند و به عنوان نشانه عمل می‌کند. این پیچ از جنس فولاد ضد زنگ و آلومینیوم ساخته می‌شود. قطر این پیچ می‌تواند بین ۳ تا ۱۰ میلیمتر و طول آن نیز می‌تواند بین ۶ تا ۵۰ میلیمتر متغیر باشد. بر اساس نوع کاربردی که پیچ دارد، می‌توان اندازه و قطر پیچ را بر اساس درخواست مشتری تغییر داد. این پیچ با استاندارد DIN 427 سازگار است.

پیچ نقطه کاپ

یکی از دلایلی که این نوع پیچ بی سر را “با نقطه کاپ” می‌نامند، شکل ظاهری آن است. برای توصیف شکل ظاهری این پیچ، می‌توان گفت که آن یک استوانه کامل با رزوه است و انتهای آن دارای یک تورفتگی به شکل کاپ است. انتهای دیگر این پیچ ساده و صاف است و دارای یک شیار برای استفاده از پیچ گوشتی دوسو برای باز و بسته کردن است. در صنایع مختلف، این پیچ‌ها را برای اتصالات قوی انتخاب می‌کنند. برای ساخت این پیچ، از جنس ضد زنگ با عمر طولانی و استاندارد DIN 438 استفاده می‌شود.

انواع پیچ بی سر

Weld Stud

برای طراحی و ساخت این نوع پیچ بی سر، استاندارد DIN 525 مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکل ظاهری این پیچ بسیار ساده است؛ یک استوانه که نیمی از آن دارای رزوه و نیم دیگر آن ساده است. در بخش مهندسی، این پیچ بیشترین کاربرد را دارد؛ زیرا بخش ساده پیچ از طریق جوشکاری به محل مورد نظر جوش داده می‌شود و استحکام قوی‌ای را ایجاد می‌کند.

پیچ فونداسیون

پیچ‌های فونداسیون یا میخ ماسونری در انواع مختلف A، B، C، D، E، F و G طراحی و تولید می‌شوند. این نوع پیچ‌ها که همچنین با نام پیج فونداسیون یا جی بولت نیز شناخته می‌شوند، به عنوان اجزای مورد استفاده در فونداسیون ساختمان‌ها به کار می‌روند. آنها در دیوار بتنی قرار گرفته و دور میلگرد قرار می‌گیرند. این پیچ‌ها معمولاً از جنس گالوانیزه تولید می‌شوند و دارای مقاومت بالا در برابر بتن هستند. آنها برای فضاهایی که با فشار بالا مواجه می‌شوند، مناسب هستند. استاندارد این پیچ‌ها DIN 529 است.

Special Foundation Stud

میخ خاص فونداسیون شکلی استوانه‌ای دارای رزوه در ابتدا و انتهای آن است، اما در قسمت میانی آن هیچ رزوه‌ای وجود ندارد. یکی از سمت‌های این استوانه صاف است، در حالی که سمت دیگر آن شکل مخروطی دارد. نکته‌ای که در این پیچ بدون گل وجود دارد، این است که قسمت ساده آن به نسبت قسمت دارای رزوه، قطر کمتری دارد. این نوع پیچ معمولاً در فونداسیون‌ها استفاده می‌شود. استاندارد مربوطه برای این اتصال DIN 797 است و این پیچ در گروه استاد بولت‌ها تولید می‌شود.

استاد بولت

تشخیص استاد بولت بین سایر پیچ‌ها بسیار آسان است. این پیچ یک شکل استوانه‌ای دارای رزوه در ابتدا و انتهای آن است و قسمت میانی آن بدون رزوه و ساده است.

استاد بولت شرکت نفتی

در صنایع نفت و گاز، صنایع غذایی و صنعت خودرو، از پیچ استاد بولت نفتی بیشترین استفاده صورت می‌گیرد. شکل ظاهری این پیچ به شکل یک استوانه است، که در انتهای آن بدون سر (بدون رزوه) بوده و دارای قطر کمتری است. یکی از سرهای آن مسطح و دارای یک شیار است. طول این پیچ بسیار کوتاه است و مطابق با استاندارد DIN 926 تولید می‌شود.

Slotted Shoulder Screw with threaded end

این پیچ دارای یک سر شانه‌دار است و جزو پیچ‌های کوتاه محسوب می‌شود. یکی از سمت‌های آن دارای رزوه و قطر کمتری است و سمت دیگر آن ساده و قطر بزرگتری دارد. شیار این پیچ برای باز و بسته کردن در قسمت بدون شیار قرار دارد. استاندارد DIN 927 برای این نوع پیچ تعیین شده است.

پیچ متری

پیچ متری یک نوع استوانه بلند است که در تمام طول آن رزوه دارد. کاربرد اصلی این پیچ در سازه‌های چوبی است. این پیچ‌ها به عنوان پیچ‌های متری هم شناخته می‌شوند و استاندارد استفاده شده برای آنها استاندارد DIN 975 است. برای افزایش استحکام، از مهره‌ها نیز استفاده می‌شود.

Double end Stud

این پیچ یک استوانه است، که دو سر آن دارای رزوه هستند و قسمت میانی آن صاف، بدون رزوه و بلند است. قسمت ساده اتصال به قسمت رزوه دارای قطر کمتری است. نکته مهم در این پیچ وجود راهنما در یکی از سرها است.