گام پیچ چیست؟

همه شما بدون شک با مفهوم پیچ و مهره آشنا هستید. این اجزای بنیادی در یک پروژه صنعتی بسیار اهمیت دارند. اما آیا تا به حال به مفهوم گام پیچ پرداخته‌اید؟ گام پیچ به سادگی میزان جابجایی پیچ در هر دور را در سیستم متریک واینچ مشخص می‌کند. برای به دست آوردن پاسخ دقیق، باید در نظر داشت که پیچ و مهره در ابعاد و اندازه‌های مختلف وجود دارند. اما چرا این اندازه‌ها به این تنوع و تعداد زیاد موجودند؟

استفاده از پیچ و مهره مناسب با ابعاد صحیح، کیفیت نهایی کار را بهبود می‌بخشد. پس سؤال مطرح است که در میان این همه پیچ و مهره، چگونه می‌توانیم پیچ و مهره مناسب را انتخاب کنیم؟ مقاوم ترین پیچ کدام است؟

برای انتخاب مناسب‌ترین پیچ و مهره، اصطلاحات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از اصطلاحات رایج، گام پیچ است. با استفاده از جدول گام پیچ، مشتریان به راحتی می‌توانند گزینه مناسب و استاندارد را خریداری کنند.

مفهوم گام پیچ در صنعت پیچ و مهره چیست؟

آیا تا به حال با مشکلات اندازه‌گیری پیچ‌ها مواجه شده‌اید؟  گام پیچ به عنوان معیار اصلی در اندازه‌گیری پیچ‌ها استفاده می‌شود و زمان خرید بسیاری از افراد با این مفهوم روبه‌رو می‌شوند. گام پیچ به فاصله بین دنده‌های متوالی روی محور پیچ‌ها اشاره دارد.

فرمول محاسبه گام پیچ براساس فاصله‌ای که یک پیچ یا مهره در یک دور چرخش طی می‌کند، تعیین می‌شود. این فرمول برای شماره‌گذاری پیچ‌ها استفاده می‌شود.

همانطور که در قسمت‌های بالاتر ذکر شد، پیچ‌ها و مهره‌ها ابعاد و اندازه‌های متنوعی دارند. این باعث می‌شود که با تعداد زیادی گزینه پیچ و مهره مواجه شوید و گاهاً سختی در انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای کار خود داشته باشید. بنابراین، نیاز به اطلاعات و تحقیقات دقیق در این زمینه وجود دارد.

لیست پرکاربردترین پیچ ها در صنایع را با مراجعه به این صفحه میتوانید مشاهده نمایید.

روش اندازه‌گیری گام پیچ متریک

برای اندازه‌گیری، از یک وسیله اندازه‌گیری به نام گیج گام استفاده می‌شود. این گیج دارای دو نوع شابلون برای اندازه‌گیری است.

اندازه‌گیری به واحد میلی‌متر: در این حالت، گام به صورت اعدادی مانند ۱ یا ۱.۵ و گاهی اوقات اعداد دیگر نیز مشاهده می‌شود.

اندازه‌گیری به واحد اینچ: در این حالت، گام به صورت یک عدد و یک حرف انگلیسی نمایش داده می‌شود، به عنوان مثال: ۸ G.

خصوصیت پیچ

دربارهٔ پیچ‌ها باید بگوییم که سه خصوصیت اصلی دارند که عبارت‌اند از:

  1. قطر پیچ.
  2. نوع گام (ممکن است متریک یا اینچی باشد).
  3. اندازه گام.

دربارهٔ خصوصیت اول می‌توان گفت که منظور از آن، اندازه پشت به پشت گام است که قطر شفتی پیچ روی آن قرار دارد.

خصوصیت دوم، مربوط به نوع گام است و به واحد اندازه‌گیری مربوط می‌شود. این خصوصیت در فرآیند تولید پیچ استفاده می‌شود و معمولاً بر اساس واحد میلی‌متر یا اینچ تقسیم‌بندی می‌شود. در ایران، استفاده از واحد میلی‌متر رایج است.

در خصوصیت سوم و آخر که مربوط به اندازه گام است، مشخصات فیزیکی مانند ارتفاع و فاصله بین دندانه‌ها برای تعیین آن استفاده می‌شود. زاویه گام متریک بین دو زبانه آن، شصت درجه است، در حالی که زاویه گام اینچی بین دو زبانه آن، پنجاه درجه است.

گام پیچ چیست

انواع گام دنده‌ها

گام دنده در پیچ‌های آلن و پبچ شش‌گوش به سه قسمت، دنده میلی‌متر ریز آلمان و دنده ژاپنی تقسیم‌بندی می‌شود. به طور کلی، گام دنده ریز آلمان و دنده ژاپنی جزو گام‌های دنده‌های درشت محسوب می‌شوند، در حالی که گام دنده میلی‌متر جزو گام‌های دنده‌های ریز تقسیم‌بندی می‌گردد. در ادامه، جدولی را مشاهده می‌کنید که در آن، هر یک از این گام‌های دنده همراه با قطر پیچ‌ها در آن قرار گرفته است. با توجه به قطر پیچ، شما می‌توانید نوع گام دنده مورد نظر خود را انتخاب کنید؛ آیا گام دنده درشت باشد یا ریز. انتخاب نوع گام دنده یا گام پیچ به شما کمک خواهد کرد تا در هنگام خرید، پیچ مناسب‌ترین را برای کاری که دارید در نظر بگیرید. زیرا هر یک از این گام‌های دنده برای انواع مختلفی از کارها مناسب هستند و با داشتن اطلاعات کافی درباره این گام‌های دنده، می‌توانید یک پیچ مناسب را تهیه کنید. برای خرید پیچ سنگ شکن با شماره های درج شده در سایت پایاپیچ تماس حاصل فرمایید.

گام دنده ریز

گام دنده ریز به علت طی کردن مسافت کمتری در یک دوره پیچ، دندانه‌های بیشتری دارد. وجود دندان‌های بیشتر در گام‌دهنده ریز، از لغزش پیچ جلوگیری می‌کند. این نوع گام دنده به طور کلی هزینه تولید بالاتری نسبت به گام دنده درشت دارد. به دلیل داشتن دنده‌های بیشتر، گام دنده ریز برای اتصالات دقیق‌تر استفاده می‌شود. به‌علاوه، یک پیچ با گام دنده ریز و قطر مساوی، نسبت به پیچ با گام دنده درشت، استحکام بالاتری دارد.

گام دنده درشت

گام دنده درشت برای اتصالاتی استفاده می‌شود که در موقعیت‌های فیزیکی دشواری قرار دارند و ممکن است به سازه ضربه‌های فیزیکی وارد شوند. در واقع، پیچ و گام دنده درشت نسبت به ضربات مقاوم‌تر است. هزینه تولید پیچ با گام دنده درشت کمتر از گام دنده ریز است و به همین دلیل، عموماً پیچ‌های دنده ژاپنی و دنده ریز آلمان، قیمت کمتری نسبت به پیچ‌های میلیمتری دارند. مقاومت پیچ با گام دنده درشت در مقایسه با گام دنده ریز برای کششی بیشتر است و مقاومت پیچ نسبت به خستگی نیز بالاتر خواهد بود. همچنین، طول درگیری رزوه‌ها در پیچ با گام دنده درشت کمتر از درگیری رزوه در پیچ با گام دنده ریز است.

تفاوت گام دنده ریز و درشت

همانطور که ذکر شد، گام پیچ یا گام دنده به دو دسته کلی گام دنده ریز و گام دنده درشت تقسیم می‌شود. هر یک از این گام‌های دنده ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که در هنگام خرید پیچ باید به آن‌ها توجه کنید. در ادامه، به ویژگی‌های هر یک از این گام‌های دنده می‌پردازیم.