درجه سختی پیچ و مهره

درجه سختی پیچ و مهره

پیچ و مهره از جمله اتصالات بسیار حیاتی در ساخت اجزای مختلف و سازه ها هستند، که در عین ظاهر ساده خود کاربرد گسترده ای دارند. این عناصر مهم و کلیدی را با استفاده از مواد مختلف و با درجه های متفاوت می سازند. درجات پیچ نشان دهنده استحکام آن بوده و هنگام تصمیم گیری در زمان خرید بسیار تعیین کننده است. سنجش سختی پیچ و مهره نیز در واحدهای تولیدی و با استفاده از روش های نوین انجام می شود. به این ترتیب با توجه به درجه سختی پیچ و مهره می توانید از استحکام آن ها اطمینان حاصل کنید.

چه چیزی درجه سختی پیچ و مهره را تعیین می کند؟

مواد مورد استفاده در هنگام ساخت و خواص فیزیکی و شیمیایی آن، درجه پیچ را تعیین می کند. اتصال دهنده های فولادی معمولاً در چهار درجه موجود هستند، که به دسته های زیر تقسیم می شوند: فولاد ضد زنگ 2، 5، 8 وفولاد ضد زنگ 18-8 (که معمولاً به آن فولاد آلیاژی نیز گفته می شود).

درجه 8 سخت ترین، درجه 5 متوسط و درجه 2 نرم ترین است. در مکان هایی که به استحکام بالایی نیاز است از پیچ و مهره سازه های فولادی استفاده می شود. در ادامه در رابطه با هر یک از این درجات و ویژگی های آن ها مطالبی ارائه خواهیم داد، تا بتوانید پیچ و مهره مورد نیاز خود را با پروژه تطبیق دهید.

پیچ و مهره با درجه سختی 2

درجه دو، رایج ترین گرید بست فولادی است و کم هزینه ترین نوع آن نیز محسوب می شود. پیچ های درجه 2 بدون علامت هستند؛ اگرچه گاهی اوقات علامت سازنده بر روی آن وجود دارد. این نوع پیچ از فولاد درجه پایین یا متوسط ساخته شده است.

پیچ و مهره با درجه سختی 5

پیچ با درجه سختی 5 از فولاد با کربن متوسط ساخته شده، که برای استحکام بیشتر خنثی و گرم می شود. این درجه رایج ترین پیچ موجود در کاربردهای خودرو است. پیچ های درجه 5 دارای سه خط شعاعی با فاصله یکسان روی سر آن هستند.

 

پیچ و مهره با درجه سختی 8

این گرید پیچ از فولاد آلیاژ کربن متوسط ساخته شده است. این پیچ و مهره ها محکم تر بوده و در کاربردهای سخت تری مانند سیستم تعلیق خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. پیچ و مهره خشکه کلاس 8 را با شش خط شعاعی با فاصله یکسان روی قسمت سر آن می توان تشخیص داد.

پیچ و مهره با درجه سختی 18-8 فولاد ضد زنگ (فولاد آلیاژی)

این پیچ و مهره های با استحکام بالا از آلیاژ فولادی ساخته شده اند و به طور متوسط حاوی 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل هستند. این ماده اولیه مستحکم، آن ها را بسیار قوی اما شکننده می کند. این عناصر تحت عملیات حرارتی بیش از اندازه قرار می گیرند و غالبا آبکاری نمی شوند. عدم آبکاری به آن ها یک روکش سیاه مات می دهد. علامت گذاری روی این پیچ ها می تواند متفاوت باشد.

معیارهای تعیین سنجش سختی پیچ و مهره

آزمایش سنجیدن درجه سختی پیچ و مهره به روش ویکرز انجام می شود. این روش شامل فرو کردن یک ابزار هرم مانند با سطح مقطع مربع و تحت زاویه 136 درجه با نیروی حدود یک گرم فورس بسته به ابعاد و نوع پیچ و مهره تعیین می گردد. پس از اعمال فشار، میزان فرورفتگی محاسبه می شود.
دستگاه های مدرن سختی سنج که به روش ویکرز عمل می کنند، پس از اجرای تست به صورت اتوماتیک، نتیجه آن را به صورت عددی نمایش می دهند.

از جمله سایر روش های معمولی که به وسیله آن سختی سنجی پیچ و مهره انجام می شود، باید به روش راکول و برنیل نیز اشاره کرد. با وجود این که هر سه روش به وسیله فرو کردن یک جسم خارجی در پیچ و مهره عمل می کنند اما تست ویکرز نتایج دقیق تری ارائه می دهد.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصان پایا پیچ به صورت رایگان در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *