پیچ و مهره خشکه کلاس دوازده

پیچ و مهره خشکه

پیچ و مهره خشکه

پیچ و مهره خشکه در واقع پیچی است که در ساخت آن از فولاد ضد زنگ استفاده شده است. واژه خشکه به معنای فولاد در فارسی می‌باشد، به همین دلیل منظور از پیچ خشکه همان پیچ فولادی‌ می‌باشد. پیچ‌ها با توجه به متریالی که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، در چند گروه دسته‌بندی می‌شوند. برای ساخت پیچ و مهره، معمولا از موادی مانند آلومینیوم، برنج، آلیاژ مس، پلاستیک، استیل، فولاد ضد زنگ، فولاد و تیتانیوم استفاده می‎شود.

همانطور که بیان شد، پیچ و مهره خشکه از جنس فولاد ضد رنگ ساخته می‌شود، در واقع آن‌ها از مقاو‌م‌ترین انواع پیچ و مهره هستند و از لحاظ شکل ظاهری، گرید، رزوه و … به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. اما به طور کلی هر کدام از آن‌ها را که با فولاد ساخته شده باشند را پیچ و مهره خشکه می‌نامیم. به طور کلی، همان متریال استفاده شده برای تولید پیچ‌ها است که نشان‌دهنده میزان استحکام کششی و مقاومت آن‌ها را در برابر فشارهای مختلف نشان می‌دهد.

انواع پیچ و مهره خشکه

گرید در نامگذاری انواع پیچ و مهره به چه معنا می‌باشد؟

گرید پیچ، در واقع عددی است که ویژگی‌‎های بارز یک پیچ را نشان می‌دهد. این واژه صنعتی در واقع نشان‌دهنده این است که یک پیچ از چه موادی ساخته شده است و مقاومت و سختی آن در برابر هرگونه فشار، خورندگی و … در چه اندازه‌ای می‌باشد.
پرکاربردترین گریدهای مصرفی در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی، گرید 10.6، 8.8 و 12 می‌باشد. البته لازم به ذکر است که پیچ‌های با گرید 10.9 با توجه به استحکام و ویژگی‌هایی که دارد، بیشترین کاربرد را میان سایر انواع پیچ و مهره خشکه دارد. همچنین لازم است بدانید که پیچ و مهره‌های با گرید 5 و 4 از آهن ساخته شده‌اند و مقاومت بسیار کمتری دارند. پیچ‌های با گرید 8.8 قابلیت مقاومت، تا وزن 80 کیلوگرم را دارند. البته در برخی موارد موارد بجای استفاده از واژه گرید، از عبارت کلاس استفاده می‌کنند.

اگر به دنبال خرید انواع پیچ و مهره خشکه باشید، مطمئنا در بازار متوجه برخی انواع دیگر مانند مهره‌های HV10 نیز شد‌ه‌اید. این مدل، در واقع همان مهره‌های خشکه با گرید 10 می‌باشند و به آن گوشه‌دار نیز می‌گویند که در سایز‌های مختلفی تولید می‌شوند.

پیچ و مهره 10.9 چه ویژگی‌هایی دارند؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که پیچ‌های با گرید 10 چه تفاوتی با سایر کلاس‌های دیگر دارند؟ بهتر است بدانید، در هنگام ساخت این نوع از پیچ‌ها، از میزان کربن بیشتری استفاده می‎شود. همچنین از دیگر ویژگی‌های ساخت این نوع از پیچ‌ها، می‌توان به استفاده مقدار معینی از فلز بور، درصد کمتری از فسفر، گوگرد، منگز و کروم اشاره کرد. یکی از مزایای اصلی پیچ‌های با گرید 10.9، مقاومت بسیار بالاتر در برابر وزن و فشار، نسبت به سایر نمونه‌ها دیگر، است. در واقع این نوع از پیچ‌ها، می‌توانند بارهای تا فشار 320 مگاپاسکال را تحمل کنند. با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، این پیچ‌ها برای استفاده در شرایط آب و هوایی بد و همچنین شرایط با فشار بالا مناسب می‌باشند.

تولید پیچ و مهره خشکه

برای تولید پیچ و مهره‌های خشکه، ابتدا از مفتول CK45 استفاده می‌کنند و پس از کشش و قالب‌گیری، در دستگاه‌های مخصوص، پیچ و مهره خشکه تولید می‌شود. در این روش، پیچ‌های خشکه در انواع نیم دنده و تمام دنده تولید می‎شوند که هر دو آن‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارند و برخلاف پیچ‌های آهنی که انواع نیم دنده آن‌ها کاربردهای زیادی ندارد، در پیچ‌های فولادی اتفاقا این نوع دارای کاربردهای بسیار بیشتری نیز می‌باشد. همچنین پیچ‌های خشکه در انواع دنده‌های میلیمتری معمولی، دنده درشت وو دنده اینچی نیز تولید می‎شود که نوع دنده میلیمتری آن، کاربردهای بیشتر نسبت به سایر مدل‌های دیگر دارد. البته از انواع دنده درش و اینچی، در صنایعی مانند خودروسازی و … نیز استفاده می‎‌شود.

تولید پیچ و مهره خشکه

مشخصات فنی پیچ و مهره خشکه

انواع پیچ و مهره خشکه به ازای هر میلیمتر مربع از سطح مقطع خود، می‌تواند باری با وزن 80 کیلوگرم را تحمل کند که این میزان، 30 کیلوگرم بیشتر از پیچ‌های آهنی می‌باشد. این نوع از پیچ و مهره‌ها، دارای درصد کربن بیشتری نسبت به نمونه‌های آهنی خود هستند و همین امر موجب افزایش سختی قابل ملاحضه‌ای می‌شود. پیچ و مهره‌های خشکه در بازار به صورت گالوانیزه سرد و گرم موجود هستند. همانطور که بیان شد، این پیچ‌ها در سه گرید مختلف ساخته می‎‌شوند که جنس هر کدام از آن‌ها به شرح زیر است.

  • پیچ خشکه با گرید کششی 8.8: کربن و استیل
  • پیچ خشکه با گرید کششی 10.9: فولاد آلیاژی و کربن
  • پیچ خشکه با گرید کششی 12.9: فولاد آلیاژی و کربن

مشخصات پیچ و مهره خشکه

سخن پایانی
در این مقاله درباره پیچ و مهره خشکه صحبت کردیم. این نوع از پیچ‌ها، در صنایع مختلف دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند که از این صنایع می‌توان به مواردی همچون ماشین سازی، قطعه سازی، ساختمان سازی، سوله سازی، پتروشیمی، صنایع نفتی و … اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که برای این پیچ‌ها از گالوانیزه سرد و گرم استفاده می‎شود و در هنگام خرید پیچ‌های خشکه با کلاس 10.9 باید دقت داشته باشید در هنگام ساخت آن از گالوانیزه سرد استفاده شده باشد، زیرا این کار باعث جلوگیری از ایجاد ترک‌های هیدروژنی در سطح پیچ می‎‌شود.

2 پاسخ

تعقیب

  1. […] پیچ خشکه یک نوع پیچ با درصد کربن متوسط است. این پیچ دارای سری شش گوش یا آچاری و بدنه رزوه شده است. علاوه بر این، معمولاً با مهره‌های خشکه استفاده می‌شود. پیچ خشکه به عنوان یکی از پیچ‌های پرکاربرد در صنایع مختلف، از جمله صنعت ساخت سوله، به کار می‌رود. پیچ خشکه با در نظر گرفتن گریدهای استحکام متفاوتی تولید می‌شود. هرچه گرید استحکام این نوپیچ خشکه بالاتر باشد، به این معنی است که استحکام بیشتری دارد و برای اتصالات سنگین استفاده می‌شود. در صنعت ساخت سوله، در بخش‌هایی که اتصالات تحت بار قرار می‌گیرند، از گریدهای استحکام بالا برای پیچ خشکه استفاده می‌شود. […]

  2. […] که ذکر شد، پیچ و مهره خشکه یکی از پرکاربردترین انواع پیچ و مهره‌ها است. این نوع […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *