پیچ و مهره فولادی

پیچ و مهره فولادی

پیچ و مهره فولادی

پیچ و مهره فولادی و یا همان خشکه، نوعی از قطعات هستند که با استفاده از فولاد ساخته شده‌اند و با توجه به متریال استفاده شده برای ساخت آن، در انواع مختلف با گریدهای متفاوت دسته‌بندی می‌شود و دارای ویژگی‌های مختلفی نیز هستند. لازم به ذکر است که این نوع از پیچ‌ها، با توجه به مقاومت بسیار بالایی که در برابر فشارها و وزن‌های مختلف دارند، دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند که در ادامه مقاله از پایا پیچ تمامی کاربردها و ویژگی‌های آن‌ها را بیان می‌کنیم.

پیچ و مهره فولادی

ویژگی‌های پیچ و مهره فولادی

به طور کلی، پیچ و مهره‌ها از متریال متفاوتی ساخته می‌شوند که این مواد اولیه عبارتند از آلومینیوم، تیتانیوم، آهن، پلاستیک، مس، فولاد، فولاد ضد زنگ، استیل و برنج. پیچ و مهره فولادی همانطور که از اسم آن‌ها نیز مشخص است، از فولاد ساخته شده‌اند و به عنوان یکی از مقاوم‌ترین قطعات به حساب می‌‎آیند. پیچ و مهره‌های فولادی از جنس ساخت، رنگ، ظاهر، گرید، رزوه و … در مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند اما تمامی آن‌ها را پیچ‌های فولادی می‌نامیم. میتوانید برای خرید پیچ و مهره فولادی با شماره های درج شده در سایت پایاپیچ تماس حاصل فرمایید.

ویژگی های پیچ و مهره فولادی

گرید به چه معناست؟

گرید در واقع عبارتی صنعتی و عددی است که از آن برای نشان دادن مواد اولیه استفاده شده برای ساخت پیچ و مهره و میزان مقاومت آن‌ها در برابر هرگونه فشار و وزن استفاده می‌کنند. از جمله پرکاربردترین گرید‌های استفاده شده در صنایع مختلف، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • پیچ و مهره فولادی با گرید کششی 8.8
  • پیچ و مهره فولادی با گرید کششی 10.9
  • پیچ و مهره فولادی با گرید کششی 12

از میان تمامی موارد ذکر شده، پیچ و مهره‌های با گرید 10.9 با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، از استحکام بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع آن‌ها برخوردار هستند و با توجه به همین امر، در صنایع مختلف بیشتر از این پیچ‌های با گرید 10.9 استفاده می‌کنند. البته در برخی از موارد، به جای گرید، از عبارت کلاس استفاده می‌شود. به طور مثال به جای پیچ و مهره فولادی با گرید کششی 12، می‌توان گفت پیچ و مهره کلاس 12 که البته در بازار ایران، بسیار رایج است.

پیچ HV چیست؟

شاید در بازار با عبارت پیچ HV نیز مواجه شده باشید. این قطعات، در واقع نوعی پیچ شش ضلعی می‌باشد که بسته به گرید کششی آن، دارای کاربردهای مختلفی نیز می‌باشد. مهم‌ترین تفاوت این پیچ‌ها نسبت به سایر انواع دیگر، شش ضلعی بودن آن است، همچنین پیچ‌های HV دارای مقاومت بسیار بالاتری نیز هستند و می‌توانند فشارهای بالایی را تحمل کنند. به همین دلیل از آن‌ها برای صنایعی که استحکام اولویت اول است، برای محکم کاری، حتما از این نوع از پیچ‌ها استفاده می‎شود. به طور مثال، پیچ‌های HV با گرید 10.9 کاربردهای بسیار زیادی در صنایع ساختمان سازی دارند.

کاربردهای پیچ و مهره فولادی

همانطور که بیان شد پیچ و مهره‌های فولادی دارای مقاومت بسیار بالایی هستند، به همین دلیل، از آن‌ها برای صنایع سنگی و پر فشار استفاده می‎شود. از جمله مهم‌ترین صنایع که از این پیچ و مهره‌ها استفاده بسیار زیادی می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صنایع ساختمان سازی
  • صنایع ماشین سازی
  • صنایع سوله سازی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع نفتی
  • قطعه سازی

در پیچ و مهره‌های فولادی، برای مقاومت بیشتر در برابر فشارها، از انواع پوشش‌ها مانند آبکاری، گالوانیزه سرد و گرم، داکرومات و … استفاده می‎شود. البته باید توجه داشته باشید، برای پیچ و مهره‌های با گرید 10.9، نباید از گالوانیزه گرم استفاده کرد، زیرا این موضوع می‌‎تواند باعث ایجاد ترک‌ها هیدروژنی در سطح این پیچ‌ها شود.

با مراجعه به این صفحه میتوانید با مشخصات و قیمت پیچ مهره سازه های فولادی آشنا شوید.

کاربرد پیچ و مهره فولادی

تفاوت‌های پیچ و مهره‌های فولادی و آهنی

پیچ و مهره‌های آهنی و فولادی دارای تفاوت‌ها و شباهت‌های بسیار زیادی هستند که قبل از خرید هر یک از آن‌ها، بهتر است با تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌های آشنایی داشته باشید و مدلی متناسب با نیازهای خود خریداری کنید. در تمامی پیچ‌های آهنی و فولادی، از کربن برای ساخت آن‌ها استفاده می‎‌شود. شباهت دیگر این دو نوع پیچ، در میزان مقاومت آن‌ها در برابر مقاومت‌های بیرونی است که بسیار پایین است و در مرحله آخر لازم است تا پوشش‌های مختلفی برای افزایش میزان مقاومت، به آن‌ها اضافه شود.
اما تفاوت‌های پیچ و مهره فولادی و آهنی در چیست؟ اولین و مهم‌ترین تفاوت این پیچ‌ها در میزان درصد کربن استفاده شده برای ساخت آن‌ها است. همانطور که بیان شد، برای هر دو آن‌ها از کربن استفاده می‎‌شود اما میزان کربن استفاده شده، برای تولید پیچ و مهره‌های فولادی، بسیار بیشتر از انواع آهنی آن‌ها می‌باشد. همچنین غلظت بیشتر کربن، در پیچ‌های فولادی باعث شده تا قابلیت چکش خواری آن‌ها بسیار پایین‌تر از نمونه‌های آهنی آن‌ها باشد اما در مقابل دارای استحکام بسیار بالاتری هستند. از لحاظ کاربرد نیز دارای تفاوت‌هایی هستند، به طور مثال از پیچ و مهره‌های آهنی برای ساخت قطعات بیشتر استفاده می‎کنند اما در مقابل از نمونه‌های فولادی آن‌ها، می‌توان در صنایع مختلف که در بخش قبلی بیان شد، استفاده کرد.

سخن پایانی
در این مقاله درباره انواع پیچ و مهره فولادی و همچنین تفاوت‌های آن‌ها با نمونه‌های آهنی پیچ‌ها صحبت کردیم. همچنین لازم است بدانید، این نوع از قطعات، با استفاده از مفتول‌ها CK45 ساخته می‎شوند و پس از کشش و قالب‌گیری به وسیله دستگاه‌های مخصوص و طی کردن مراحل دیگر، در بازارها عرضه می‌شوند.

2 پاسخ

تعقیب

  1. […] آشنایی با پیچ و مهره فولادی میتوانید به این صفحه مراجعه […]

  2. […] CK45 ساخته شده است. باید توجه داشت که نرم‌ترین نوع پیچ و مهره فولادی حداقل 30 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به پیچ‌ها و مهره‌های […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *