گرید پیچ و مهره چیست

انواع گریدهای پیچ و مهره

گرید یا کلاس پیچ و مهره در استحکام و مقاومت آن‌ها بسیار مؤثر است و به افراد کمک می‌کند تا در هنگام خرید پیچ و مهره بتوانند بهترین نوع آن‌ها را با توجه به نیاز و کاربرد خود انتخاب کنند. هرچه اعداد گرید پیچ و مهره بیشتر باشد به این معناست که در زمان تولید آن‌ها از آلیاژهای مقاوم‌تری استفاده‌ شده است و بنابراین از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار خواهند بود. در این مقاله از پایا پیچ به بررسی کلاس پیچ و مهره و انواع آن می‌پردازیم.

گرید پیچ و مهره چیست؟

بیشترین میزان تنشی که پیچ و مهره می‌تواند تحمل کند را با استفاده از گرید یا کلاس پیچ و مهره مشخص می‌کنند. گرید در تعیین ابزار مناسب برای محکم کردن پیچ و مهره نیز مناسب است. در تولید پیچ و مهره از میزان متفاوتی از فولاد استفاده می‌شود که نقش آن در استحکام و اتصالات قوی مشخص می‌شود.

پرکاربردترین گریدهای پیچ و مهره

هر پیچ و مهره‌ای، کلاس مخصوص به خود را دارد که با استفاده از خطوط برجسته بر روی سر آن‌ها علامت‌گذاری می‌شوند. اعداد و حروفی که روی پیچ و مهره‌ها حک می‌شوند با برخی از عوامل مهندسی نیز ارتباط دارند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین کلاس‌های پیچ و مهره می‌پردازیم.

انواع کلاس پیچ و مهره بر اساس استاندارد SAE

این گرید از نوع آمریکایی است که دارای انواع مختلفی است. گرید 2، گرید 5 و گرید 8 که به ترتیب از فولاد با کربن پایین، کربن متوسط و آلیاژ فولاد با کربن متوسط تشکیل شده است.

انواع گرید پیچ و مهره بر اساس استاندارد ASTM

سیستم بین‌المللی ASTM برای نشان دادن کلاس پیچ و مهره‌ها از حرف A و سه عدد استفاده می‌کند. در این سیستم گرید A307، A325 و A490 از متداول‌ترین انواع گریدها هستند که به ترتیب با گریدهای ASE 2، SAE 5 و SAE 8 مطابقت دارند.

انواع کلاس پیچ و مهره بر اساس استاندارد ISO

در این استاندارد، گریدها با دو عدد که یک نقطه در بین آن‌ها است، نمایش داده می‌شود. هرچه این عدد بالاتر باشد، پیچ و مهره قوی‌تر و مستحکم‌تر است. پیچ و مهره کلاس 8.6، 8.8 و 9.10 به ترتیب با پیچ و مهره دارای گرید 2 ASE 5، SAE و SAE 8 مطابقت دارند. پیچ و مهره‌ها ازنظر کلاس دارای انواع مختلفی چون کلاس 3.6، 4.6، 4.8، 5.6، 5.8، 6.8، 8.8، 9.8، 10.9 و 12.9 هستند که از میان آن‌ها گریدهای 5.6، 8.8، 10.9 و 12.9 بیشترین کاربرد را دارند و در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کلاس پیچ و مهره 5.6

کلاس 5.6

در ساختار این کلاس از مقدار کمی کربن استفاده می‌شود و به همین علت به انواع پیچ و مهره با کلاس 5.6، پیچ و مهره آهنی می‌گویند. میزان مقاومت آن‌ها در برابر فشار تا 60 درصد است و نباید برای محل‌هایی که فشار بالا است، استفاده شود.

گرید 8.8

گرید 8.8 یکی از گریدهای بسیار پرکاربرد است که به‌عنوان پیچ خشکه نیز معروف است. در ساخت این کلاس از فولاد ضدزنگ استفاده می‌شود و می‌تواند تا 80 درصد در برابر فشار مقاومت داشته باشد.

برای خرید پیچ و مهره خشکه کلاس 8 به صفحه پیچ و مهره خشکه کلاس 8 مراجعه کنید.

کلاس 10.9

انواع پیچ و مهره با گرید 10.9 در برابر فشار تا 90 درصد مقاوم هستند.

گرید 12.9

میزان کربن در گرید 12.9 بیشتر از گرید 10.9 است و مقاومت آن در برابر فشار تا 90 درصد است.

کدام گرید مناسب است؟

در هنگام خرید پیچ و مهره باید به کلاس آن توجه داشته باشید و پیچ و مهره‌ای با کلاس مناسب با توجه به نوع کار و نوع اتصالات خود انتخاب کنید. اگر به دنبال اتصالاتی با مقاومت و استحکام بالا هستید از انواع گرید 10.9 و 12.9 استفاده کنید.

کلام پایانی

در تولید پیچ و مهره از انواع متفاوتی از گریدهای پیچ و مهره استفاده می‌شود و به همین دلیل در هنگام خرید مهم است تا با انواع آن‌ها آشنا باشید. پیچ و مهره‌ها ازنظر کلاس به انواع 3.6، 4.6، 4.8، 5.6، 5.8، 6.8، 8.8، 9.8، 10.9 و 12.9 تقسیم‌بندی می‌شوند که از میان آن‌ها گریدهای 5.6، 8.8، 10.9 و 12.9 بیشترین کاربرد را دارند.

در این مقاله به بررسی چیستی کلاس پیچ و مهره و انواع آن‌ها پرداختیم و با روش‌های گرید بندی پیچ و مهره آشنا شدید. کلاس پیچ و مهره یک اصل مهم در زمان انتخاب پیچ و مهره است که هرچه این عدد بالاتر باشد به این معناست که کربن بیشتری در آن استفاده‌ شده و درنتیجه از استحکام و ماندگاری بیشتری برخوردار خواهد بود. اگر قصد خرید پیچ و مهره را دارید، می‌توانید با کارشناسان پایا پیچ در ارتباط باشید تا از مشاوره رایگان آن‌ها برای خرید پیچ و مهره مناسب بهره‌مند شوید. گروه صنعتی پایا پیچ یکی از مراکز معتبر تولید پیچ و مهره است که باسابقۀ بیش از دو دهه در این صنعت فعالیت می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *