روش های تولید پیچ و مهره

مراحل و روش های تولید پیچ و مهره

از پیچ و مهره، می‌توان به‌عنوان پایه‌های صنعت کشور نام برد. کاربرد و تنوع آن‌ها بسیار زیاد است به‌طوریکه می‌توان گفت 7000 نوع پیچ و مهره داریم و تمام صنایع به‌نوعی با این اتصال‌دهنده‌ها سروکار دارند. در زمان تولید، از انواع مختلفی از روش های تولید پیچ و مهره استفاده می‌شود که در این مقاله از پایا پیچ به‌طور کامل به آن‌ها می‌پردازیم و در پایان طرح توجیهی تولید پیچ و مهره را بررسی خواهیم کرد.

روش های تولید پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها در صنعت بسیار مهم و ضروری هستند و تمام اتصالات با استفاده از آن‌ها انجام می‌شود. در تولید پیچ و مهره از دو روش بدون برش و ماشین‌کاری استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی این دو روش می‌پردازیم.

تولید پیچ و مهره با روش بدون برش

در تولید پیچ و مهره با این روش از دو روش سرد و گرم استفاده می‌شود که انتخاب بهترین روش به‌اندازه پیچ و مهره‌ها و تعداد آن‌ها بستگی دارد.

روش سرد: این روش ازلحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است و برای تولیدات انبوه مناسب است. در این روش با استفاده از فشار فورج و اکستروژن و یا ترکیب هردوی آن‌ها پیچ و مهره‌ها تولید می‌شوند. این روش برای تولید پیچ و مهره‌های لبه تیز و پروفایل‌های نازک توصیه نمی‌شود زیرا ساییدگی در ابزار به وجود می‌آید. بازدهی بالا و استفاده بهینه مواد از مزایای روش سرد است.

روش گرم: این روش برای ساخت پیچ و مهره‌های قطور و با ارتفاع زیاد، مناسب است. در این روش مواد ورودی تا دمای فورج گرم می‌شوند و می‌توان شکل‌های هندسی پیچیده را نیز با این روش تولید کرد.

تولید پیچ و مهره با روش ماشین‌کاری

در روش ماشین‌کاری، شیارها به‌وسیله تراشکاری، قلاویز و یا حدیده ایجاد می‌شوند. تراشکاری در تعداد کم خوب عمل می‌کند ولی هزینه بالایی دارد. از قلاویز در تولید رزوه‌های داخلی استفاده می‌شود و حدیده برای تولید رزوه‌های خارجی مناسب است.

مراحل تولید پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها برای تولید باید مراحل مختلفی را طی کنند، اولین مرحله مربوط به عملیات حرارتی است که برای دوام و ماندگاری پیچ و مهره‌ها انجام می‌شود. مراحل دیگر به ترتیب مرحله سخت شدن، مرحله تغییر سطح پیچ و مهره‌ها، صیقل دادن، ساییدن هستند. آخرین مرحله مربوط به پوشش پیچ و مهره‌ها با روکش محافظ است که می‌توان مقاومت آن‌ها را در مقابل زنگ‌زدگی و خوردگی افزایش داد و با اضافه کردن رنگ، هر رنگی را به آن‌ها داد.

طرح توجیهی تولید پیچ و مهره

طرح توجیهی تولید پیچ و مهره

پیچ و مهره‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و به‌راحتی می‌توان درآمد بالایی را از آن‌ها به دست آورد. از پیچ و مهره‌ها برای انواع اتصالات موقت و دائمی استفاده می‌شود و صنایع بزرگی مانند خودرو، پل‌سازی، ساختمان‌سازی و… به این ابزارها احتیاج دارند. پیچ و مهره سازه های فولادی، پیچ های شیروانی، پیچ های سنگ شکن و … جزو مهمترین انواع پیچ و مهره‌ها هستند. یکی از نکات مهمی که در رابطه با پیچ و مهره‌ها می‌توان ذکر کرد، نبود جایگزین مناسب به‌جای آن‌ها است که اتصالاتی مقاوم و مستحکم را به وجود می‌آورند. پیچ و مهره یک کالای فاسد نشدنی است و امکان نگهداری و افزایش قیمت آن وجود دارد. با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه پیچ و مهره، قیمت این کالا نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

مواد اولیه تولید پیچ و مهره

در تولید پیچ و مهره از موادی همچون آهن کم کربن، فولاد، استیل و تیتانیوم استفاده می‌شود که این مواد اولیه، گریدهای مختلفی را دارند و در استحکام و مقاومت نهایی پیچ و مهره‌ها مؤثر هستند.

هزینه خط تولید پیچ و مهره

برای راه‌اندازی خط تولید پیچ و مهره باید دستگاه‌های مناسب و مواد اولیه را خریداری کرد. در حال حاضر قیمت دستگاه‌های تولید پیچ و مهره از 800 میلیون تومان شروع می شود که اگر بخواهید تنوع بیشتری در تولید داشته باشید، باید دستگاه‌های بیشتری را خریداری کنید که پاسخگوی نیاز شما باشد. به این هزینه‌ها، هزینه اجاره و یا خرید یک کارگاه و هزینه‌های ثابت و متغیر آن را نیز اضافه کنید. قیمت مواد اولیه نیز با توجه به میزان تولید شما متفاوت خواهد بود که برای شروع می‌توانید با یک دستگاه و تولید یک مدل پیچ و مهره شروع کنید و با گسترش کسب‌وکار خود می‌توانید آن را توسعه دهید.

تولید پیچ و مهره در منزل

تولید پیچ و مهره در منزل اگر مبتنی بر دانش و آگاهی از بازار باشد، می‌تواند سودآوری خوبی داشته باشد. در انتخاب نوع پیچ و مهره تولیدی باید نوعی را انتخاب کنید که تولید سختی دارد و تأمین‌کنندگان آن کمتر است تا بتوانید علاوه بر بازار داخلی به بازارهای خارجی نیز ورود کنید.

اهمیت استانداردها در تولید پیچ و مهره

در تمام مراحل تولید باید به استانداردها توجه داشت و تولید پیچ و مهره‌ای که با استانداردها مطابقت نداشته باشد، نتیجه‌ای جز شکست در پی ندارد و هیچ شرکت و تولیدکننده‌ای نسبت به خرید آن اقدام نخواهد کرد. هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند بر اساس سلایق خود، خط تولید پیچ و مهره را راه‌اندازی کند و شروع به ساخت و عرضه پیچ و مهره کند. امروزه از استانداردهای ASTM و  DIN بیشتر استفاده می‌شود. کاربرد و اهمیت پیچ و مهره‌ها باعث شده است تا آزمایش‌های دقیقی ازجمله آزمایش کشش، آزمایش سختی و ضربه و … بر روی آن‌ها انجام شود و مؤسسات گوناگونی بر آن‌ها نظارت کنند. در هنگام تولید باید به‌تمامی این استانداردها توجه کافی داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با انواع استانداردها، مقاله انواع استانداردهای پیچ و مهره را مطالعه کنید.

کلام پایانی

پیچ و مهره‌ها جزئی جدانشدنی در صنعت هستند و کاربردهای فراوانی دارند که با توجه به ماهیت غیر فاسدشدنی و نگهداری راحت آن‌ها، کالایی سودآور به شمار می‌رود. اگر به دنبال تولید پیچ و مهره هستید، می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان پایا پیچ بهره‌مند شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *