استاندارد پیچ و مهره

استانداردهای پیچ و مهره

در تمامی صنایع و حتی زندگی روزمره، انواع مختلفی از وسایل و تجهیزات را می‌توان مشاهده کرد که به‌وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل شده‌اند. با توجه به فراگیری انواع پیچ و مهره بسیار مهم است که با توجه به استانداردهای خاصی تولید شوند تا نسبت به کیفیت و استحکام آن‌ها بتوان اطمینان داشت. استاندارد یکی از ویژگی‌هایی مهمی است که به خریداران اطمینان خاطر می‌دهد. انواع استانداردها در صنعت پیچ و مهره وجود دارند که هرکدام کاربردهای خاص خود را دارند. در این مقاله از پایا پیچ با برخی از سازمان‌هایی که این استاندارها را صادر می‌کنند آشنا خواهید شد.

انواع استاندارد پیچ و مهره

سازمان‌هایی که استانداردهای پیچ و مهره را صادر می‌کنند، متنوع هستند که در ادامه 5 نمونه از مهم‌ترین استانداردها که در سرتاسر جهان پذیرفته و فراگیر شده است را بررسی می‌کنیم. این استانداردها بر روی پیچ و مهره‌ها به شکل‌های مختلفی حک می‌شوند.

استاندارد ISO

ایزو یک سازمان بین‌المللی استانداردسازی است که انواع استانداردها را به وجود می‌آورد. استاندارد ISO برای تکمیل استانداردهای خود در صنعت پیچ و مهره اغلب از استاندارد DIN استفاده می‌کند. استاندارد ایزو برای انواع پیچ و مهره و واشر ارائه می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استانداردهای ISO 4014, ISO 8676, ISO 1665 اشاره کرد.

استاندارد DIN

در دسامبر سال 1917 موسسه‌ای در آلمان در زمینهٔ استانداردسازی در تمام صنایع شروع به فعالیت کرد که پژوهشگران در این مرکز توانستند استاندارد DIN را به همگان معرفی کنند و با استقبال زیادی روبه‌رو شدند. این استاندارد میزان استحکام و مقاومت انواع پیچ و مهره‌ها را بررسی می‌کند. DIN 6914 و DIN 6916 دو نمونه از استانداردهای پرکاربرد این استاندارد هستند. اکثر پیچ و مهره‌های سازه های فولادی با این استاندارد مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند.

استاندارد ملی پیچ و مهره

استاندارد ASTM

در سال 1898 در آمریکا موسسه ASTM تأسیس شد که استانداردهای آن در 140 کشور عضو سازمان ملل متحد مورد تائید است. البته ASTM فقط استانداردهای مربوط به پیچ و مهره را ارائه نمی‌دهد بلکه به صنایع دیگر نیز استاندارد پیشنهاد می‌دهد. این استاندارد مواردی مانند میزان سختی، استحکام، نقطه ذوب و… را در پیچ و مهره‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد. در استاندارد ASTM از حروف اختصاری متعددی استفاده می‌شود که باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید.

  • A: برای متریال ها و قطعات فلزی که از جنس آهن یا فولاد است، به کار می‌رود.
  • B: برای انواع لوازم و قطعات فلزی غیر آهنی به کار می‌رود.
  • C: با بتن، سرامیک و سایر مصالح مورد استفاده در ساختمان‌سازی سروکار دارد.
  • E: برای مواد متفرقه نمایش داده می‌شود.
  • F: برای متریال هایی که جهت امور خاص به کار می‌روند، استفاده می‌شود.
  • G: زنگ‌زدگی، خوردگی، تخریب، فرسایش مواد و المان‌های بکار رفته را بررسی می‌کند.

ازجمله رایج‌ترین استانداردهای ASTM می‌توان به استانداردهای ASTM A 193، ASTM A 490، ASTM A307، ASTM F435 و ASTM F3125 اشاره کرد.

استاندارد ANSI

موسسه استاندارد ملی آمریکا یکی دیگر از سازمان‌های غیرانتفاعی است که در زمینهٔ استانداردسازی فعالیت می‌کند تا کیفیت و ایمنی محصولات و خدمات را بهبود بخشد. استانداردهای این سازمان اجباری نیستند اما اغلب سازمان‌ها آن‌ها را پذیرفته‌اند. استاندارد ANSI از چهار عدد مختلف و دو حرف برای نمایش استاندارد خود استفاده می‌کند.

استاندارد BS (استاندارد پیچ و مهره انگلیس)

این استاندارد انگلیسی درصد کمتری را نسبت به دیگر استانداردها به خود اختصاص می‌دهد اما در مورد واشرها و مهره‌های اینچی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین استانداردهای BS می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • BS 57: در ساخت مهره شش گوش کامل از این استاندارد استفاده می‌شود.
  • BS 1083: پیچ سر شش گوش براساس این استاندارد ساخته می‌شود.
  • BS 4162: این استاندارد در ساخت پیچ فلنجی به کار گرفته می‌شود.
  • BS 3410: این استاندارد مربوط به واشر اینچی است.
  • BSP: این استاندارد مربوط به مهره قفل شونده لوله‌ای شش گوش است.

کلام پایانی

یکی از مؤلفه‌های مهمی که در هنگام خرید پیچ و مهره باید به آن توجه کرد، استانداردهای پیچ و مهره‌ها است که استحکام و مقاومت اتصالات شما به آن‌ها وابسته است. در این مطلب نیم‌نگاهی به انواع استانداردهای پیچ و مهره داشتیم تا با آگاهی بیشتر از انواع استانداردها بتوانید بهترین خرید را داشته باشید. چنانچه به دنبال خرید پیچ و مهره هستید، می‌توانید با کارشناسان پایا پیچ در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان آن‌ها بهره‌مند شوید و به‌راحتی ثبت سفارش کنید.

4 پاسخ

تعقیب

  1. […] پوشش گالوانیزه برای پذیرش رنگ و پوشش پودری می باشند. استانداردهای پیچ و مهره تضمین کننده کیفیت آن ها می […]

  2. […] است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به استانداردهای پیچ و مهره رجوع کنید. در این مقاله از پایاپیچ به بررسی کامل […]

  3. […] پیچ و مهره علاوه بر در نظر گرفتن ظاهر و کاربرد آن ها، استانداردهای پیچ و مهره‌ جهانی، کدهایی را به طور اختصاری مشخص کرده اند. این […]

  4. […] iso، DIN، ASTM و موارد دیگر دارد. داشتن اطلاعات لازم در مورد استانداردهای پیچ و مهره به خرید مناسب کمک می کند. استانداردها نشان دهنده کیفیت […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *