انواع پیچ و کاربردهای آن

انواع پیچ و کاربردهای آن

در هنگام خرید انواع پیچ باید با انواع و کاربردهای پیچ آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید بهترین خرید را انجام دهید. در این مطلب از پایا پیچ قصد داریم تا به تمام سؤالاتی که در هنگام خرید، ذهن خریداران را درگیر می‌کند به‌طور کامل پاسخ دهیم. پیچ چیست و چه انواعی دارد؟ کاربردهای انواع پیچ چیست؟

پیچ چیست؟

پیچ‌ها با شیارهای مارپیچ احاطه شده‌اند و وظیفه اتصالات قطعات را بر عهده دارند. سرپیچ از بدنه آن بزرگ‌تر است و این موضوع باعث می‌شود تا نیروی بیشتری به پیچ وارد شود و کمک کند تا پیچ به داخل قطعه هدایت شود. آچار و پیچ‌گوشتی از ابزارهای مهم برای باز و بسته کردن پیچ‌ها هستند. برای بستن و سفت کردن پیچ‌ها باید آن‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید البته استثنا هم وجود دارد و برخی از پیچ‌ها در جهت پادساعت‌گرد سفت می‌شوند.

کاربردهای پیچ چیست؟

از انواع پیچ برای اتصالات قطعات مختلف ازجمله چوب، قطعات خودرو، فلز و… استفاده می‌شود. در صنایع بزرگ و کوچک مانند ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی، خودروسازی، راه‌آهن، پتروشیمی، سدسازی و پل‌سازی و… از انواع مختلف پیچ‌ها استفاده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با کاربردهای پیچ، مقاله کاربردهای پیچ و مهره را مطالعه کنید.

جنس پیچ چیست؟

پیچ‌ها دارای جنس‌های مختلفی ازجمله فلز، چوب و پلاستیک هستند که پرمصرف‌ترین مواد در تولید پیچ و مهره‌ها، فولاد است. پیچ‌های فلزی دارای فولادهای کم‌کربن، کربن متوسط و کربن بالا هستند. جنس پیچ در کیفیت و قیمت پیچ‌ها تأثیرگذار است.

ابعاد استاندارد انواع پیچ

ابعاد پیچ با کاربرد پیچ رابطه مستقیمی دارد و برای پیدا کردن پیچ و مهره مناسب پروژه باید بتوانید ابعاد پیچ را تشخیص دهید. پیچM5 به پیچی با قطر ۵ میلی‌متر گفته می‌شود.

انواع پیچ

پیچ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس شکل ظاهری و سایر مشخصات به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین انواع پیچ‌ها می‌پردازیم.

1. پیچ خودکار

پیچ خودکار، مخروطی و نوک تیز است و در ابعاد و انواع مختلفی وجود دارد. برای استفاده از پیچ خودکار به مهره نیازی نیست و قطعات چوب و پلاستیک را به‌راحتی متصل می‌کند. پیچ‌های خودکار دارای استانداردهایی مانند ASTM، DIN یا ISO هستند.

انواع چوب و کاربردهای آن | پیچ چوب

2. پیچ چوب

پیچ چوب، مخروطی شکل و نوک تیز است و برای انواع چوب و همچنین دیوارهای گچی همراه با رول‌پلاک کاربرد دارد. از پیچ چوب برای متصل کردن الوارها و قطعات چوبی، نئوپان و ام دی اف استفاده می‌شود.

3. پیچ آلن

پیچ آلن یا پیچ سوکت ازجمله پیچ‌های پرکاربرد و مستحکم می‌باشد که ازلحاظ شکل ظاهری مشابه پیچ شش‌گوش است ولی تفاوت‌هایی نیز دارند. پیچ آلن، گل بزرگ‌تری نسبت به پیچ شش‌گوش دارد و وزن بیشتری نیز دارد. انواع پیچ آلن با گریدهای 8.8، 10.9 و 12.9 تولید و عرضه می‌شوند. ابزار مورداستفاده برای پیچ آلن، آچار آلن است.

4. پیچ سرمته

پیچ سرمته یکی از انواع پیچ است که در یک سر آن مته وجود دارد. پیچ سرمته تقریباً شبیه پیچ خودکار است با این تفاوت که توانایی سوراخ کردن اولیه را ندارد. پیچ سرمته به رول‌پلاک نیازی ندارد و نصب آن آسان است.

5. پیچ استوانه

پیچ استوانه‌ای که به پیچ ماشینی نیز معروف است، تمام دنده و سر تخت است. آچار دوسو و چهارسو برای باز و بسته کردن این نوع از پیچ‌ها کاربرد دارند.

6. پیچ خشکه

پیچ خشکه یا پیچ فولادی از کربن استیل ساخته می‌شود. گل پیچ خشکه به شکل شش‌گوش یا آلن است و به صورت نیم رزوه و تمام رزوه‌ای وجود دارد. پیچ خشکه در گریدهای 8.8، 10.9 و 12.9 تولید و عرضه می‌شوند که در این میان پیچ خشکه کلاس 8.8 بسیار پرکاربرد است.

برای آشنایی بیستر با پیچ و مهره خشکه کلاس 8 به صفحه خرید پیچ و مهره خشکه کلاس 8 مراجعه کنید.

7. پیچ ام دی اف

از پیچ ام دی اف برای متصل کردن صفحات ام دی اف استفاده می‌شود. پیچ ام دی اف بدنه بلند و کشیده دارد و چهارسو هستند. این پیچ‌ها وزن کمی دارند و بسیار منعطف هستند. اگر به دنبال پیچ ام دی اف باکیفیت هستید، از پیچ ام دی اف با آلیاژ کربن استیل استفاده کنید.

8. پیچ خروسکی

پیچ خروسکی به شکل استوانه‌ای است و گل پیچ آن شبیه به تاج خروس است. کار کردن با پیچ خروسکی راحت است و به آچار و پیچ‌گوشتی نیازی نیست. پیچ خروسکی دارای استاندارد DIN 316 است.

انواع پیچ | پیچ خروسکی

9. پیچ مغزی

پیچ مغزی به شکل استوانه‌ای و بدون گل پیچ است و در قطعه کاملاً فرو می‌رود. در مواردی که نمی‌توان آچار و پیچ شش‌گوش استفاده کرد، از این پیچ استفاده می‌کنند. پیچ مغزی در گریدهای 8.8، 10.9 و 12.9 تولید و عرضه می‌شود.

کدام انواع پیچ برای من مناسب است؟

همان‌طور که در این مقاله بررسی کردیم، انواع پیچ با توجه به کاربردهای آن متفاوت است و با توجه به نیاز هر کس متفاوت خواهد بود. قبل از خرید پیچ حتماً با کارشناسان مشورت کنید تا بتوانید پیچ مناسب خود را خریداری نمایید.

کلام پایانی

در این راهنمای خرید انواع پیچ با انواع مختلف پیچ و کاربردهای آن آشنا شدید. برای خرید پیچ باکیفیت باید به تولیدکنندگان و فروشندگان معتبر مراجعه کنید تا بتوانید پیچ استاندارد خریداری کنید. گروه صنعتی پایا پیچ یکی از مراکز معتبر تولید پیچ و مهره است که باسابقۀ بیش از دو دهه در این صنعت فعالیت می‌کند. برای اطلاع از قیمت و خرید انواع پیچ و مهره با کارشناسان پایا پیچ در ارتباط باشید.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] که نوع مناسب را انتخاب کنید. به این منظور آشنایی با انواع پیچ و کاربردهای آن در خرید به شما کمک می […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *