کاربرد پیچ و مهره

کاربردهای پیچ و مهره

برای اتصالات و محکم کردن قطعات از پیچ و مهره استفاده می‌شود. در این مطلب به بررسی کاربرد پیچ و مهره در صنعت می‌پردازیم.

کاربرد پیچ و مهره چیست؟

عموماً از پیچ و مهره برای اتصال دو قطعه استفاده می‌شود که گاهی این دو قطعه متریال مشابه دارند و گاهی جنس دو قطعه کاملاً متفاوت از یکدیگر است.

کاربردهای پیچ و مهره در صنایع

از پیچ و مهره در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود زیرا آن‌ها برای هرکاری در شکل‌های مختلف، ابعاد و سایزهای گوناگون طراحی شده اند. پیچ و مهره کاربردهای بسیار زیادی در صنایع دارند که در ادامه به برخی از مهمترین کاربردهای آن‌ها در صنایع می‌پردازیم.

1. کاربرد پیچ و مهره در صنایع دریایی

یکی از صنعت‌هایی که در آن از پیچ و مهره استفاده می‌شود، صنایع دریایی است. اغلب پیچ و مهره‌هایی که در این صنایع به کار می‌رود از نوع شش گوشه از جنس استنلس استیل است تا مقاومت کافی در برابر رطوبت موجود در مناطق دریایی را داشته باشد. از پیچ و مهره در این صنعت معمولاً برای تولید ماشین‌آلات و سازه‌های داخلی کشتی‌ها و قایق‌ها استفاده می‌کنند.

2. کاربرد پیچ و مهره در ساختمان سازی

امروزه از پیچ و مهره در صنعت ساختمان سازی استفاده زیادی می‌شود و حتی در مقایسه سازه‌های بتنی و فلزی می‌توان گفت که مزیت سازه‌های فلزی نسبت به بتنی استفاده از پیچ و مهره است. از کاربردهای پیچ و مهره در ساختمان سازی می‌توان به اتصالات درب و پنجره، درب کابینت‌ها و پیچ‌های موجود در سازه ساختمان اشاره کرد.

کاربردهای پیچ و مهره در صنایع

برای بررسی انواع و قیمت پیچ و مهره های اسکلت فلزی به صفحه پیچ و مهره سازه های فولادی مراجعه کنید.

3. کاربردهای پیچ و مهره در کشتی‌سازی

پیچ و مهره‌هایی که به نام پیچ و مهره‌های کشتیرانی و کشتی‌سازی معروف هستند با انواع و ابعاد مختلف در این صنعت استفاده می‌شوند. از این پیچ و مهره‌ها برای اتصال محورهای مختلف موتور در بدنه و داخل کابین استفاده می‌شود. معمولاً جنس این مهره‌ها به‌گونه‌ای است که در مقابل رطوبت هوا و زنگ‌زدگی نیز مقاوم هستند.

4. کاربرد پیچ و مهره در خودروسازی

یکی دیگر از صنایعی که پیچ و مهره در آن کاربرد دارد صنعت خودروسازی است. انواع پیچ و مهره‌ها در ابعاد و انواع مختلف در صنایع خودروسازی استفاده می‌شوند. عموماً از پیچ و مهره در ساختار کلی بدنه، کابین و در اتصال محورهای مختلف موتور خودرو استفاده می‌شود.

5. کاربرد پیچ و مهره در راه‌آهن

یکی دیگر از کاربردهای پیچ و مهره در ساخت ریل‌های راه‌آهن است که از پیچ‌هایی در ابعاد مختلف در آن استفاده می‌شود. یکی از پیچ‌های پرکاربرد در راه آهن، پیچ‌های سر چهارگوش است. علاوه بر ساخت ریل‌های راه آهن از پیچ و مهره در ساخت واگن‌های قطار نیز استفاده می‌شود.

6. کاربرد پیچ و مهره در پتروشیمی

یکی از حیاتی‌ترین ابزارهای کاربردی در صنعت پتروشیمی پیچ و مهره است که به پیچ و مهره شرکت نفتی معروف‌اند. معمولاً در این صنعت از پیچ و مهره در تجهیزات خطوط لوله، شیرآلات، لوله و اتصالات استفاده می‌شود.

7. کاربردهای پیچ و مهره در پل سازی

یکی دیگر از صنایعی که در آن از پیچ و مهره استفاده می‌شود صنعت پل سازی است. همان‌طور که میدانید برای ساخت یک سازه فلزی لازم است که تعدادی از پروفایل‌های جدا را به هم متصل کرد که بهترین روش برای این کار استفاده از پیچ و مهره است و ازآنجایی‌که پل‌ها سازه‌های سنگینی هستند و به پیچ و مهره باکیفیت نیاز دارند پیچ و مهره‌های فولادی بهترین گزینه هستند.

8. کاربردهای پیچ و مهره در سدسازی

یکی از مهم‌ترین صنعت‌های امروز جهان صنعت سدسازی است. در صنعت سدسازی نیز از پیچ و مهره استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد پیچ و مهره در این صنعت در ساخت تجهیزات جانبی سد است.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی کاربردهای پیچ و مهره در مهمترین صنایع پرداختیم و به کارایی این ابزارهای کوچک در اتصالات پی بردید. گروه صنعتی پایا پیچ یکی از مراکز معتبر تولید پیچ و مهره است که باسابقۀ بیش از دو دهه در این صنعت فعالیت می‌کند. برای اطلاع از قیمت و خرید انواع پیچ و مهره با کارشناسان پایا پیچ در ارتباط باشید.

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] آشنایی بیشتر با کاربردهای پیچ، مقاله کاربردهای پیچ و مهره را مطالعه […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *