سازه فلزی یا بتنی

در این مطلب از شرکت پیچ و مهره پایا پیچ میخواهیم به این موضوع بپردازیم که سازه فولادی یا بتنی بهتر است و تفاوت هرکدام چیست؟

در ایران، در شهرهای مختلف از انواع سازه‌ها برای ساخت بناهای مختلف استفاده می‌شود. شما نیز احتمالاً بسیاری از پروژه‌های در حال ساخت را مشاهده کرده‌اید و ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که کدام سازه بهتر است؟

سازه‌های عمرانی می‌توانند از جوانب مختلفی مورد بررسی قرار گیرند و برای مقایسه و انتخاب باید عوامل متعددی را در نظر گرفت. ایمنی، هزینه، سرعت انجام پروژه، بازگشت سرمایه و … از جمله عواملی هستند که در مقایسه سازه بتنی و فلزی باید در نظر گرفته شوند.

سازه بتنی

سازه بتنی، با استفاده از مصالحی مانند سیمان، شن، ماسه و میلگرد، شامل فونداسیون، ستون‌ها و تیرهای اصلی می‌شود. در این نوع سازه، ابتدا با استفاده از میلگردهای ساده و آجدار، فونداسیون، ستون‌ها و تیرهای اصلی ساخته می‌شوند و سپس طرح و نمای سازه مشخص خواهد شد.

سازه فلزی

سازه فلزی، با استفاده از تیرآهن و مقاطع فلزی، به خصوص فولادی، ساخته می‌شود. تیرآهن، شاکله‌ی ساختمان را شکل می‌دهد. برخی از این مقاطع فولادی ابتدا با جوشکاری به هم متصل می‌شوند تا ستون‌های مقاومی را تشکیل دهند. سپس با استفاده از جرثقیل و با رعایت نقشه‌ای که توسط مهندس ساختمان تهیه شده است، این مقاطع به صورت افقی و عمودی به هم جوش می‌خورند و اسکلت کلی ساختمان شکل می‌گیرد.

سازه‌های فولادی، به دلیل یکپارچگی بالاتر خود، نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری دارند و برای مدت طولانی‌تری قابل استفاده هستند. این نوع ساختمان‌ها از جنس پیش‌ساخته هستند و همیشه قابلیت استفاده را دارند. همچنین، در صورت تصمیم به فروش، می‌توان از آن‌ها به عنوان منبع درآمد استفاده کرد. علاوه بر این، ساختمان‌های فلزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مقابل زلزله، طوفان، بارش شدید برف، باد شدید، سیل و سایر عوامل طبیعی مقاومت داشته باشند.

برای خرید پیچ سازه فولادی میتوانید با شرکت پایا پیچ تماس حاصل نمایید و انواع پیچ را با بالاترین کیفیت تهیه کنید.

سازه فولادی یا بتنی

مقاومت در کدام سازه بیشتر است؟

تقریباً تمامی سازه‌های در حال ساخت در کشور، تحت نظارت مهندسان و عوامل اجرایی مربوطه اجرا می‌شوند. سازه‌ای که نتواند به عنوان یک پناهگاه امن برای ساکنان عمل کند، هرگز مجوز ساخت نخواهد گرفت. بنابراین، برنامه‌ریزی صحیح برای ساخت یک سازه چند طبقه از اهمیت بالایی برخوردار است و در ابتدای کار، مسیر صحیح ساخت سازه توسط مهندسان و ناظران به شما اعلام می‌شود. با مراجعه به این صفحه میتوانید با انواع پیچ و مهره ساختمانی آشنا شوید.

در مورد مقاومت در برابر زلزله، هر دو سازه (فلزی و بتنی) کارایی بالا و عملکرد خوبی را در سال‌های اخیر نشان داده‌اند. سازه‌های فلزی و بتنی از این نظر تأیید شده‌اند. البته باید توجه داشت که ساخت پروژه باید دقیقاً با استانداردهای مشخص شده هماهنگ شود و نباید نظر شخصی در این مسئله تأثیرگذار باشد. همچنین، عمر مفید سازه بتنی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

یکی از نکاتی که در مقایسه این دو سازه مورد بررسی قرار می‌گیرد، آتش‌سوزی است. در این زمینه، سازه‌های فلزی به دلیل مقاومت کمتر در برابر حرارت و آتش، توصیه نمی‌شوند، در حالی که مقاومت سازه‌های بتنی در برابر آتش‌سوزی بسیار بیشتر است و یک مزیت مهم محسوب می‌شود. با این وجود، سازه‌های فلزی نیز در برابر برخی از مسائل آتش‌سوزی مقاومت نشان می‌دهند.

سرعت اجرا

مقایسه سازه‌های بتنی و فلزی از نظر سرعت اجرا، یک مسئله مهم دیگری است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بسیاری از موارد، افراد حساسیت زیادی نسبت به زمان اجرای سازه دارند. بدیهی است که سازه‌های فلزی با سرعت بیشتری اجرا می‌شوند و این نوع سازه‌ها در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شوند. در سازه‌های بتنی، طبقات به ترتیب پشت سر هم ساخته می‌شوند و با پایان ساخت طبقه پایین‌تر، عملیات ساخت طبقه بعدی آغاز می‌شود.

در سازه‌های فلزی، پس از آماده‌سازی ستون‌ها، چندین طبقه در مدت زمان بسیار کوتاهی ایجاد می‌شوند. با توجه به اینکه زمان بهره‌برداری از ساختمان در سازه‌های فلزی به مراتب کوتاهتر است، می‌تواند تأثیر مثبتی در بازگشت سرمایه داشته باشد. از این نظر، سازه‌های فلزی نسبت به سازه‌های بتنی، برتری دارند و یک مزیت مهم به شمار می‌روند.

مقایسه هزینه اسکلت بتنی و فولادی

هزینه نهایی و هزینه ثابت اولیه یکی از عوامل بسیار مهم در ساختمان سازی است که برای شروع پروژه باید در نظر گرفته شود. در مقایسه بین سازه بتنی و سازه فولادی، باید توجه داشت که در سازه بتنی طبقات به ترتیب پشت سر هم ساخته می‌شوند و این امکان را می‌دهد که ابتدا یکی از طبقات را تکمیل کرده و هزینه شروع پروژه را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

اما در سازه فولادی، این امکان وجود ندارد و بهتر است تمام تیرآهن‌های لازم برای ساخت سازه را از ابتدا تهیه کنیم و پروژه را به صورت یکجا انجام دهیم. البته باید توجه داشت که در مقایسه این دو سازه، سازه فولادی هزینه بیشتری برای شروع پروژه می‌طلبد. از این نظر، سازه بتنی اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر است. با این حال، لازم است که به مسائل دیگری نیز توجه کنیم تا تصمیم نهایی را بگیریم.

افراد زیادی برای بهره‌برداری از وام مسکن، حساب ویژه‌ای را ایجاد می‌کنند. این افراد می‌توانند از فاصله زمانی مورد نیاز برای ساخت طبقات در سازه بتنی بهره‌برداری کنند. در حالی که برای ساخت سازه فولادی نیاز به نقدینگی است، در سازه‌های بتنی می‌توان از وام نیز استفاده کرد و به تدریج طبقات را احداث کرد.

مقایسه سازه بتنی و فلزی از نظر پارامترهای مختلف

در تحلیل مقایسه‌ای بین سازه بتنی و سازه فلزی، برخی پارامترهای مهم و تأثیرگذار قابل توجه‌ای وجود دارد که در انتخاب نوع سازه برای یک پروژه ساختمانی باید در نظر گرفته شوند. در ادامه به بررسی سه پارامتر اساسی، یعنی موقعیت جغرافیایی، تأثیر اکیپ اجرایی و معماری خواهیم پرداخت.

موقعیت جغرافیایی:

در شهرهای ساحلی با رطوبت بالا، خوردگی فولاد یک مسئله مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، در این نوع شهرها بهتر است از سازه بتنی استفاده شود تا از مشکلات خوردگی فولاد جلوگیری کنیم.

تأثیر اکیپ اجرایی:

در برخی از شهرها، پیمانکارانی که در زمینه سازه‌های فلزی تخصص دارند، بیشتر هستند؛ به عنوان مثال در شهر مشهد. در مقابل، در شهرهای دیگر مانند اصفهان، پیمانکارانی که در سازه‌های بتنی تجربه زیادی دارند، بیشتر عمل می‌کنند. بنابراین، این نکته می‌تواند یکی از عوامل تأثیرگذار در انتخاب بین سازه فلزی و بتنی باشد.

معماری:

در نظر گرفتن معماری هم یکی از موارد مهم در مقایسه سازه بتنی و سازه فلزی است. اغلب اسکلت بتنی از اسکلت فلزی حجیم‌تر است، که ممکن است باعث شک و تردید درباره تأثیر آن بر معماری پروژه شود. اما در سازه بتنی، می‌توان با کمترین هزینه، دهانه‌های بلندتری را ایجاد کرده و تعداد ستون‌ها را کاهش داد. این امکانات معماری را بهبود می‌بخشد.

طول عمر سازه:

مسئله طول عمر سازه، نشانگر برتری نهایی آن نیست و باید مسائل دیگری نیز مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مواردی که باید به آن توجه شود، طول عمر سازه است. بتن در طول زمان از طریق فرسایش کیفیت خود را از دست می‌دهد. مهندسان برای سازه‌های بتنی عمری مشخص تعیین می‌کنند و این مسئله می‌تواند یک ضعف مهم در سازه‌های بتنی باشد.