انواع پیچ و مهره در صنعت ساختمان

گروهی از محصولات با نام “پیچ و مهره ساختمانی” در بازار عرضه می‌شوند که با استفاده از استانداردهای خاص تولید می‌شوند. حضور این محصولات در صنعت ساخت و ساز بسیار اهمیت دارد و در صورت نبود کیفیت مناسب، چالش‌های عظیمی به وجود خواهد آمد.

برای تولید پیچ های ساختمانی، استفاده از مواد اولیه و متریال مرغوبی مورد نیاز است. بهتر است این محصولات از فولاد ساخته شوند، زیرا علاوه بر داشتن ماندگاری و دوام بالا، در زمان باز و بسته کردن نیز انعطاف‌پذیری کافی دارند و می‌توانند با مقاومت لازم به وظیفه خود ادامه دهند. پیشنهاد ما این است که هر دو محصول پیچ های ساختمانی و مهره‌های استفاده شده برای سفت کردن، متناسب با آن‌ها از فولاد ساخته شوند.

باید توجه داشت که فولاد به تنهایی نمی‌تواند تاثیر زیادی در استحکام و مقاومت پیچ ها داشته باشد و برای افزایش مقاومت، نیاز است از کربن استفاده شود. با افزایش میزان کربن مورد استفاده برای تولید محصولات، مقاومت آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، محصولات با کربن کم در صنایع مخابرات استفاده می‌شوند، محصولات با کربن متوسط در صنایع نفت و گاز، و محصولاتی که در متریال آن‌ها از کربن بیشتری استفاده شده است، در صنعت دریایی که در معرض رطوبت بالا قرار دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع پیچ و مهره ساختمانی

در صنعت ساختمان، انواع مختلفی از پیچ و مهره وجود دارند که برخی از مهمترین آن‌ها عبارتند از پیچ و مهره فولادی با گرید های 8.8 و 10.9. این نوع محصولات اغلب برای اتصال اسکلت فلزی ساختمان استفاده می‌شوند. بدلیل استفاده از فولاد در ساختار آن‌ها، دارای مقاومت بالا در برابر فشار و بار وارد شده هستند. علاوه بر این، بستن این نوع پیچ و مهره با استفاده از انواع آچارها امکان‌پذیر است، بنابراین حتی کارگران ساده ساختمانی نیز می‌توانند آن‌ها را به راحتی استحکام بخشند. به همین دلیل، استفاده از این نوع پیچ و مهره‌ها در صنعت ساختمان سازی هزینه پروژه را کاهش می‌دهد و سرعت اجرای آن را افزایش می‌دهد. برای خرید پیچ و مهره فولادی میتوانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

علاوه بر پیچ و مهره فولادی، نوع دیگری از پیچ و مهره که به آن پیچ و مهره نمای ساختمان گفته می‌شود نیز وجود دارد. طبق استانداردهای شهرداری، ساختمان‌هایی که دارای نمای سنگی هستند، برای تقویت استحکام نما در مواجهه با زلزله باید از پیچ و مهره‌های نمای ساختمان استفاده کنند. در این حالت، از پیچ و مهره‌هایی با روکش گالوانیزه استفاده می‌شود که دارای ماندگاری بالا در برابر رطوبت هستند و توانایی تحمل فشار را نیز دارند.

پیچ و مهره ساختمانی

اجزای تشکیل دهنده اتصالات در سازه‌های فلزی

یکی از دلایلی که نقش اتصالات در سازه‌های فلزی را افزایش می‌دهد، امنیت ساختمان است که یکی از موضوعات حیاتی است و قبل از آغاز عملیات و حتی در حین کار باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. در صورت وقوع خطا و اهمال، ممکن است خسارات و ضررهایی جبران‌ناپذیر به شما وارد شود.

با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این قسمت قصد داریم اجزای تشکیل‌دهنده اتصالات در سازه‌های فولادی را مورد بررسی قرار دهیم که به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند.

پیچ و مهره

اتصالات در سازه‌های فلزی، نقش بسیار مهمی را در افزایش سرعت ساخت، ایمنی و استحکام سازه ایفا می‌کنند. این عوامل باعث می‌شوند که مجریان و پیمانکاران در ساخت ساختمان از پیچ و مهره ساختمانی به عنوان وسیله‌ای برای اتصال سازه‌های فلزی استفاده کنند.

در این مدل اتصال، دو نوع پیچ با کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند و به طور کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. این دو دسته شامل پیچ‌های ساده یا معمولی و پیچ و مهره سازه با مقاومت بالا هستند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

پیچ‌های ساده، که به عنوان محصولاتی با ارزش کمتر و مقاومت کم شناخته می‌شوند، در سازه‌های کوچک و سبک و نقاطی که اهمیت کمتری دارند، مانند خرپاهای کوچک و مهاربندها، استفاده می‌شوند. این پیچ‌ها قادرند در هر متر مربع 4000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مقاومت را فراهم کنند.

نوع دیگری از پیچ و مهره ساختمانی که بسیار استفاده می‌شود، پیچ‌های با مقاومت بالا هستند. این پیچ‌ها به راحتی قابل استفاده در مکان‌های حیاتی و مهم، به خصوص در نقاطی که در معرض اصطکاک زیاد قرار دارند، هستند و نگرانی‌ای درباره آنها نخواهید داشت. قطر این محصولات بین 14 تا 36 میلی‌متر است و از فولاد سخت و محکم تولید می‌شوند.

جوشکاری

جوشکاری، یکی از راه‌حل‌هایی است که در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، قسمت‌های مختلف با استفاده از حرارت و یک فلز مشخص که برای جوش دادن لازم است، به هم متصل می‌شوند. اتصالات جوشکاری به طرق مختلفی انجام می‌شود.

روش‌هایی مانند اتصال لب به لب، اتصال پوششی، اتصال گونیایی و اتصال به روش پیشانی، و در نهایت قوس الکتریکی، که یکی از مهمترین روش‌هاست، از جمله روش‌های استفاده شده در جوشکاری هستند که توسط متخصصان این حوزه با استقبال زیادی روبه‌رو شده‌اند.

پرچ :در گذشته، استفاده از پرچ بسیار رایج بود و به حدی که جالب است بدانید، برای ساخت سازه‌های فلزی زیبا مانند برج ایفل، از پرچ بسیار استفاده شده است. پرچ، علاوه بر زیبایی، مقاومت بالایی نیز داشته و توانسته است سال‌ها بر پا بماند.

اگرچه در تولید پرچ از کربن نیز استفاده می‌شود که مقاومت آن را افزایش می‌دهد، اما این روش به طور کلی منسوخ شده است و پیچ‌ها به جای آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استانداردهای تولید پیچ و مهره ساختمانی

استاندارد، یکی از عوامل حیاتی در تولید و ساخت محصولات در صنعت پیچ و مهره ساختمانی است. استفاده دقیق از استانداردها امری ضروری است و برای این منظور، لازم است از کارشناسان ماهر و مجرب استفاده شود تا بتوانند محصولاتی را تولید کنند که سلامت انسان‌ها را به خطر نیندازند.

استانداردهایی همچون ASTM A325، ASTM A490 و ASTM F1825 از جمله استانداردهایی هستند که حتی در سازه‌های فضایی نیز استفاده شده‌اند. این استانداردها توسط سازمان استانداردهای آمریکا و سازمان تحقیقات اتصالات فلزی تهیه و منتشر شده‌اند و در ادامه استاندارد ASTM F3125 نیز تشکیل شده است.

با تلاش‌های فراوان و همکاری بنیاد استانداردهای آلمان، استانداردهای DIN نیز در این حوزه ارائه شده و تعداد استانداردهای مرتبط را افزایش داده‌اند. این کار به منظور افزایش ایمنی و مقاومت سازه‌ها انجام شده است و با رعایت این استانداردها، می‌توان سازه‌هایی را ساخت که در تمام شرایط خودکاری خود را حفظ کنند.

استانداردهای DIN برای پیچ‌های شش‌گوش و همچنین مهره‌های مورد نیاز برای اتصال آنها، مانند DIN 6914، DIN 6915 و DIN 6916، که در کلاس 10.9 تولید می‌شوند، استفاده می‌شوند و به راحتی می‌توانند در سازه‌های بزرگ مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر این، استانداردهای دیگری نیز وجود دارند که برای تمامی کلاس‌ها قابل استفاده هستند، مانند DIN 931، DIN 933 و DIN 934. ورود این استانداردها باعث ایجاد تحولات عظیمی در این صنعت شده است.