کاربرد پیچ و مهره در خودروسازی

کاربرد پیچ و مهره در خودروسازی

ما اغلب خودرو را با اجزای مختلف موتور، درهای حجیم یا چرخ ها تجسم می کنیم. اما حقیقت این است که یک وسیله نقلیه به طور متوسط بیش از 30000 قطعه کوچک دارد، که بیشتر آنها در دسته بست های خودرو قرار می گیرند. بست ها شامل پیچ و مهره، اسپیسر یا فنر هستند، که در هر جزء خودرو استفاده می شود. یکی از رایج ترین بست های خودرو پیچ و مهره است و هیچ وسیله نقلیه ای وجود ندارد، که بدون استفاده از پیچ و مهره عملکرد درستی داشته باشد. در هر وسیله نقلیه به طور متوسط از هزار پیچ و مهره در اندازه های مختلف برای نگه داشتن اجزای موتور، بازوهای تعلیق و داشبورد و موارد دیگر استفاده می شود. در این مقاله از پایاپیچ به بررسی کاربرد پیچ و مهره در خودروسازی می پردازیم.

پرکاربردترین نوع پیچ و مهره در خودروسازی

در صنعت خودروسازی از انواع پیچ از جمله پیچ شش گوش، پیچ های سه سو، چهارسو، پیچ آلن و …. استفاده می شود. در بین انواع پیچ تنها پیچ های خشکه یا فولادی مقاومت بالا در برابر شرایط بد آب و هوایی و نیروهای کششی دارند. از این مدل پیچ ها در قسمت های مختلف خودرو، چرخ ها و موتور آن مورد استفاده قرار می گیرد.

پیچ های خشکه یا فولادی در سایزها و گریدهای مختلف تولید می شوند، که پرکاربردترین آن ها پیچ و مهره خشکه کلاس 8 و 10.9 است. گرید 10.9 که از پرکاربردترین گرید های پیچ خشکه است، دارای مقدار قابل توجهی کربن می باشد. این مدل پیچ در برابر نیروهای کشش مقاومت بسیار بالایی داشته و از آن در بستن چرخ های خودرو و قسمت های فنی خودرو استفاده می شود.

یکی دیگر از پر کاربردترین پیچ ها در صنعت خودروسازی، پیچ شش گوش است. از مشکلاتی که در مورد پیچ و مهره های خودروسازی وجود دارد، شل شدن آن ها است. در صورتی که پیچ و مهره محکم نباشند و شل شوند، وسیله نقلیه دچار مشکلاتی می شود. به عنوان مثال شل شدن پیچ و مهره در موتور باعث روشن نشدن ماشین می شود، همچنین شکستن اتصالات در سیستم ترمز می تواند موجب ایجاد تصادفات می شود.

 

پرکاربردترین نوع پیچ و مهره در خودروسازی

 

مهم ترین ویژگی های پیچ و مهره خودروسازی

پیچ و مهره مورد استفاده در صنعت خودروسازی باید دو ویژگی مهم تحمل نیروی بالای کششی و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی را داشته باشد. در ادامه به بررسی این دو مورد می پردازیم:

• تحمل نیروی بالای کششی توسط پیچ و مهره مورد استفاده در خودروسازی بسیار مهم است، به این صورت پیچ و مهره می تواند فشار بالای وارد شده در زمان حرکت خودرو را تحمل کند.
• یکی از مهم ترین ویژگی هایی که پیچ های صنایع خودروسازی باید داشته باشند، مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و جوی مانند گرما، سرما، رطوبت، ضربه و … است. در غیر این صورت پیچ به راحتی دچار زنگ زدگی و خوردگی شده و مقاومت خود را از دست می دهد.

کلام پایانی

پیچ و مهره در صنعت خودروسازی از مهم ترین اتصالات می باشد و کاربردهای بسیار زیادی در بخش های مختلف خودرو دارد. انواع مختلفی از پیچ و مهره از جمله پیچ های فولادی، آلن، شش گوش و بسیاری از موارد دیگر در این صنعت استفاده می شود. بالا بودن مقاومت پیچ و مهره های مورد استفاده در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و نیروی بالای کششی اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پیچ و مهره خودروسازی می توانید با مشاوران و متخصصان پایاپیچ به صورت رایگان در ارتباط باشید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *